Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dahliafrön och dahliaknölar

Skrivet av Illan
Hej hej!
Nybörjarentusiast i trädgården och vi försöker långsamt göra om till en blommande vacker trädgård. I år slängde jag ut massor med fröer och försådde en del inomhus först. Och rabatterna blommar. Bla har jag vackra dahlior som blommar så grant. Dem har jag dragit upp från frö till planta som jag sen planterade ut. Nu läser jag i trädgårdstidningarna om att man ska ta in dahliaknölarna. Eh? Knölar? Pratar vi om samma dahlior eller olika? Ska jag gräva upp dem nu? Men de blommar ju!
Svar på tråden: Dahliafrön och dahliaknölar

Dahliasvar

Skrivet av  Pernilla, zon 1
Hej! Dina frösådda dahlior har bildat knölar under jorden i sommar som du kan spara till nästa år. När första frosten kommit och blommorna vissnat, gräver du upp knölarna. Jag brukar lägga mina i en papperspåse i garaget, där det är frostfritt. På våren när jag ska plantera ut dem igen brukar jag låta dem ligga i vatten och dra något dygn först.
 

Dahlia-aha!

Skrivet av  Illan
Tackar tackar. Då njuter jag av mina dahlior som blommar som baraste den just nu, och sen gräver jag upp dem. Hur många år kan man hålla på så?
 

länge

Skrivet av  cajza
de dahlior jag har är ättlingar från dahlior min mormor frösådde på 50-talet.
 

När på åren pluttar man tebaks dem då?

Skrivet av  Illan
Tidigt eller sent?
 

När det är frostfritt imt

Skrivet av  cajza
*
 

Tackar

Skrivet av  Illan
Då får jag ta väl hand om dessa dahlior så att dottern kan låta dem gå i arv då eftersom det var hon som stoppade ner fröna i jorden :)
 

Artiklar från Familjeliv