Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om familjeträd!

Skrivet av Tingeling
Hej!

Jag är nybliven husägare och nu i inflyttningspresent fick vi ett familjeträd, alltså ett äppelträd med 4 olika sorters äpple på. En av mina frågor är hur pass djupt med jord trädet kräver? Vi har en ordentlig sluttningstomt med berg under, nu har jag hittat en avsats som jag tror blir bra, frågan är bara hur mycket jord trädet kräver? Har inte satt spaden i marken än, men kan väl gissa att det är 1-3 decimeter innan berget kommer. Kan man helt enkelt fylla på med vanlig jord också? Sedan är det, det här med väderstrecken, trädet kommer att stå i sol i princip hela dagen, är det ok?
Nån som har kunskap?
Svar på tråden: Fråga om familjeträd!

Tycker det låter alldelles för grunt

Skrivet av  Freddy
Jag har inte full koll på det här med äppelträd, men jag tror gropen du skall gräva skall vara ca 50 cm djup och då skall det inte sluta med berg utan finnas jord under detta. Visst kan du fylla på med jord, men då måste du bygga någon mur som håller det hela på plats. Jag tror du skall satsa på en annan plats.
 

dubbelt upp mot

Skrivet av  Lisa zon 6&7
rotklumpens storlek och precis som förra talaren sa så måste det finnas jord under, inte sten. Den fryser bort om det inte är jord under. Glöm inte att blanda ned hästskit också utablandat med jord och sen ren jord ovanpå..;)
 

Artiklar från Familjeliv