Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

TP ang rosor

Skrivet av Resel

Letade runt efter inlägg om rosor och läste ditt utförliga svar några sidor bak!
Min rosor (HC Andersen) står mot en södervägg (har lavendel emellan) ochjag har hittills gjort som så att jag låtit de vara på hösten och sedan klipp dem till våren (så som du skrev)
Men jag tycker det är väldigt fult när de gamla rosorna sticker upp under senhösten/vintern och undrar om man inte kan ansa dem lite nu och på nå vis skydda dem mot kommande frost?

kankse kan du även svara på mina lavendelfunderingar? de är väldigt fina just nu och vist är det så attm an kan ta in och torka? De är inte känsliga på nåt vis utan jag kan bara klippa om blomstjälkarna så långt ner som jag vill?

Om du (eller ngn annan) har tid att svara så tackar jag så mycket för det!
Svar på tråden: TP ang rosor

Lavendel

Skrivet av  Magda
är och förblir min favoritväxt, underbar.
Om du vill skörda blommorna för att torka så är det bäst att göra det precis när den slagit ut, då håller blommorna längre. Men det går såklart att göra nu också. Den är inte känslig ett dugg för att bli av med blommorna, däremot ska du inte klippa ner själva busken så hårt utan med max en tredjedel, men vänta tills ivår..
 

tack

Skrivet av  Resel

Tack för det!
Då skall här skördas lavendel :)
 

Resel!

Skrivet av  TP
Det bästa är att låta rosorna vara som de är - annars finns det risk att det går ner svamp och eller röta i snitten. Om du vill mjuka upp utseendet lite - sätt lite granris runt och emellan rosorna. Då sticker det inte upp så mycket nakna grenar och du skyddar dem dessutom mot barfrost. Sätter du upp granris redan på hösten, samlas det löv i det och skyddar ännu bättre!

Vad gäller lavendeln - visst kan du klippa av blommorna och torka dem. Klipp långt ner (du väljer sälv var!) på stjälkarna, bunta ihop i små buntar och häng dem upp och ner på ett mörkt ställe för att torka!