Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

behöver hjälp!!

Skrivet av ElZa
letade efter nåt växtsnack men detta var det närmsta jag hittade så kanske nån kan hjälpa mig här ändå.

Har en Benjamin-fikus som har varit så trist i många år. Den är gles i bladen och ser torr ut. Har försökt med alla tips jag fått, dvs ställt den långt inne i ett soligt rum, den har stått mindre soligt o den har stått i nordöst-fönster men den har inte mått bra nånstans. Den är ganska stor så jag vill ju så gärna att den klarar sig och att den blir frodig om man säger så för en STOR GLES växt ser inte så rolig ut. Nån som har nåt bra tips till en som ger upp snart??
Svar på tråden: behöver hjälp!!

Inga gröna fingrar...

Skrivet av  Polly
men jag hade en B-fikus som såg värre och värre ut för var år som gick. Till slut så klippte jag ned den helt, tänkte att dör den så dör den, den såg ändå för j-lig ut. Men den överlevde och blev jättetät och fin!
 

klippte ner

Skrivet av  ElZa
den helt? Alltså så bara den nedersta delen av stammen var kvar. Inga grenar ingenting?
 

Ja...

Skrivet av  Polly
sparde kanske 5-10 cm. Men du kanske får bättre svar av någon annan, jag är def ingen expert (fast det funkade ju denna gången!),
 

såg på

Skrivet av  FlickerFly -bf 27/5?
äntligen hemma för 100 år sen att nån klippte av dom tjockaste rötterna! Det skulle den må bra av sa dom.
Det e ju bara dom små rötterna som den suger med.
 

oki

Skrivet av  ElZa
får rensa lite när jag planterar om den sen.. Samt klippa ner den rejält då kanske..

Tack för era tips!
 

Har en liten fikus

Skrivet av  Anina & Steffen
alltså en med mindre blad än en benjamin. Men den är stor och grön året om.

Jag tror att det beror på att den inte få någon värme från elementet under fönsterbrädan. Vi har värmepump så vi använder inte elementen. Tror att detta kan påverka den rätt mycket.
 

tack

Skrivet av  ElZa
den har inte stått vid nåt element nu det senaste året men vi har ganska varmt inne.. Hmmmm...
Ska ge den ett par chanser till innan jag ger upp.
Tack för ditt tips.
 

Artiklar från Familjeliv