Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sparris

Skrivet av Anette i Skåne
Fick tips om att grön sparris var enkel att odla. Men jag vet inte hur jag gör. Frösår jag dem och är de återkommande eller ettåriga?
Ska jag göra något i höst eller är det först till våren.
Tacksam för all hjälp.
Svar på tråden: Sparris

Plantor/rötter till våren

Skrivet av  Krille G
Grön sparris är jätte lätt att odla. Möjligen kan du behöva blanda ut din jord med sand om den är för styv (läs lerhaltig).

Lättast är att köpa sparrisrötter på våren, gräva ett dike/bädd kring 20 cm djup och breda ut rötterna som solfjädrar med 30-50 cm mellanrum och sedan fylla på med 10 cm jord vattna och vänta. Första året skall du inte skörda något däremot succesivt lägga på jord tills diket är fylt alternativt har en liten kulle.

Andra och tredje året kan du skörda lite försiktigt under ett par veckor, därefter är det fritt fram att år efter år skörda enda fram till midsommar. De skott som kommer senare måste få växa och dra ner näring till tötterna inför nästa år.

Vi har köpt våra sparris "plantor" av österlensparris på en mässa, men det finns säkert fler som har. Enligt de på österlensparris kan man ha en sparrisbädd i ca 30 år. Så även om det kan vara lite segt i början så är ju varaktigheten desto bättre. Beräkna kring 8 plantor till en normal familj.
 

Tack

Skrivet av  Anette i Skåne
för ditt uttömmande svar Krille.
Jag tror jag vet allt nu.
Var det på Hem & Villa mässan ni köpte plantorna?
 

Ja *imt*

Skrivet av  Krille G
*