Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

rosen/nyponbuskar

Skrivet av chochotte
Funderar på att klippa ner buskarna och "förnya" lite, men det är väl något som man gör till våren, eller?
Jag vill ju inte att de ska dö.
Undrar också om man kan beskära svartvinbärsbuskarna nu eller till våren. De är gamla och jätterisiga.
Har dessutom en krusvinbärsbuske som är enorm. Kan man beskära den med?
Egentligen inget jag ska hålla på med nu iom att det är bf imorgon och förvärkarna är urjobbiga, men jag är så otålig och uttråkad att jag måste sysselsätta mig. Hoppas att någon kan hjälpa mig med svar.
Tack på förhand! /maria
Svar på tråden: rosen/nyponbuskar

Där är ju du!

Skrivet av  Ia, Lovisa & lilla bus bf igår
Har undrat var du tagit vägen även om jag inte är speciellt aktiv inne på gem längre. Jag hade ju bf igår och jag har också jobbiga förvärkar... :) Hoppas det blir bebis för oss snart!

Bärbuskar beskär man bäst på vårvintern, typ i januari-februari eller så där. Om man tar några av de äldsta grenarna varje år så mår buskarna som bäst. Svartvinbär kan man ta ca 1/5 av och röda 1/3. Krusbär kan du ta lite hur du tycker - de är inte fullt så kinkiga.
 

Hej på dig!

Skrivet av  chochotte
Va bra att man måste vänta till våren. Inte riktigt läge för tufft trädgårdsjobb. Vi flyttade till vårt hus i början av sommaren och har inte gjort annat än jobbat på huset sedan dess. Inte varit in på internet på hela sommaren istort sett.Nu helt plötsligt har jag massor av tid. Vi kan inte göra mera på huset utvändigt (för kallt) och jag bara VÄNTAR!!!!
Håller tummarna för bebis(ar) i natt.
Sköt om dig!
 

Artiklar från Familjeliv