Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vem äter mina lökar?!!!

Skrivet av Nugga
Hallå där! Vem har glufsat i sig mina lökar?! Satte nästan 300 lökar förra veckan (flera sorters tulpaner, krokus, påsklilja, pärlshyacint m.fl) och vad skådar mitt norra idag??!! Uppkrafsade lökar med gnagmärken på! Tomma hål i gräsmattan! Maken till fräckhet!
Jag bor i Danmark, så jag vet iallafall med säkerhet att det inte är kaniner. Sorkar? Möss? Grannarna? *s*

Trodde i min enfald att jag fixade en vacker vårträdgård när jag pulade ner lökarna i jorden, men det enda jag åstadkom var uppenbarligen ett jättelikt smörgåsbord för pälsdjur (?) Speciellt tulpanerna är smarriga.

Nån som vet vem som käkar lökar med glupande aptit?
Svar på tråden: Vem äter mina lökar?!!!

Min hund :)

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
äter blomsterlökar, och gräver upp dylika (trots att lök är giftigt för hundar). Du har inte sett en pudel i närheten????? Som valp var han hopplös!!!!! Och än idag kan han driva mig till vansinne ibland.

Tyvärr vet jag inte vem som festar på dina lökar, och tist är det!!!! Prova och gräv ner de få som finns kvar och strö vitpeppar ovanpå jorden så kanske inkräktarna får sig en nysattack och låter bli. Jag pepprar i alla fall efter plantering p.g.a min knäppa pudel och det fungerar på honom.
 

Sork?

Skrivet av  Fru Marmelad
Sork äter väl blomsterlökar? Jag satte nu i helgen på landet, vi får väl se om det finns något kvar när vi kommer upp igen om drygt tre veckor... Köpte huset för ett år sen och det verkar ha varit en del sork som bott där under tiden huset stått övergivet innan vi köpte det. Har inte sett några nya på det här året men de kanske dyker upp nu till hösten? *hoppas inte*
 

Myror här!

Skrivet av  ME med J&R
Vi har två rabatter vid entrén där först svärmor och sen jag ploppat ner hundratals lökar men det är ett FÅTAL som kommer upp varje vår. Jag tror jag dängde ner 200 lökar vår första höst här och upp kom fyra blommor eller så. Det kryllar av myror i rabatten hur jag än gör. :(