Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Brutal beskärning?

Skrivet av Feliciaett
Vi köpte radhus för ett år sedan. I ett hörn har vi en jättehög syrénbuske ihop med två spireor. Alltihop är risigt och fult. Går det att klippa/såga ner dem till några dm och när ska det i så fall ske? Senvintern?
Svar på tråden: Brutal beskärning?

Ja

Skrivet av  Pernilla, zon 1
Ja, spireror blir risiga med tiden och mår bra av brutal beskärning, gärna på senvintern som du säger. Vi har gjort så och nu efter ett par år är de jättefina igen.

Syrén kan man också beskära hårt tror jag, det skjuter nya skott. Men om det är en ädelsyrén av något slag så blir det bara en vanlig bondsyren om skotten skjuter från roten. Tror jag, rätta mig gärna om jag har fel, någon!
 

pernilla har rätt...

Skrivet av  Lisa zon 6&7
ädel syren ympas ofta på oädlare tåligare buske/stam och skär du ned den så kommer den oädlare att överleva, den andra att dö så kolla det först. Syrener tenderar att skjuta rotskott på sidan av själva busken efter en brutal klippning så klipp hellre "lagomt" runt om i lite olika höjder detta år för att göra samma sak nästa höst på de andra grenarna... Då blir den jämt fyllig med blad i olika höjder :-)
 

...spireor däremot tål nästan vad som helst...

Skrivet av  Lisa zon 6&7
=)
 

Gör den???

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
Alltså att ädelsyrenen blir bondsyren. Jag har för ett antal år sedan tagit ett rotskott på en fantastisk ädelsyren: http://www.wiell.com/Andersson-Wiell/Jeanna/Foton/030530/ppages/ppage5.htm
Men nog ser blommorna på rotskotten precis lika dana ut, som regäla vindruvskasar i mörklila. Skulle inte alls tro att det är en bondsyren. Men det kanske är olika beroende på om syren är en uppstammad eller busksyren, för häckplantor och buskplantor blir ju liksom så breda som de blir genom rotskott. Uppstammade däremot skulle jag kunna tro att man har en rot och en krona.
 

det finns

Skrivet av  Lisa zon 6&7
bondsyren som är lila... men du har säkert rätt, jag tror att det är bara stamsyrenerna som är ympade....
 

Tack för svar! imt

Skrivet av  Feliciaett
ö