Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har blivit med lantställe

Skrivet av Åza
och är helt "grön" (hihi) på det här med trädgård, men kul är det! Jag undrar vad man ska och kan göra nu på hösten? Jordförbättring?, gräva rabbatter? Planteringarna får väl vänta tills i höst däremot. Gräsmatta, om man ska så eller rulla ut nytt gräs, när gör man det lämpligast?
kram
Svar på tråden: Har blivit med lantställe

Inget proffs direkt...

Skrivet av  Malin med Tilde & Nora
Men grattis till lantstället, jag är avundsjuk...
Planteringen får vänta tills i höst? ÄR det inte höst nu? *ler*
Om ni ska rulla ut gräs så får ni nog vänta tills nästa år, när frosten dragit åt fanders, det måste vattnas och vattnas och VATTNAS för att inte dö, däremot växer gräsfrön heeelt ok och klarar sig bra utan massor av vattning iaf (så var det när vi anlade här hemma i alla fall) en varning bara! GÖD inte!!! HErregud vi har fått klippa gräs till förbannelse, så inget snabbväxande gräs ok? Tips från mig iaf ;)
 

hej på dej gumman!

Skrivet av  Åza
tack för grattis! Jo jag är ju totalförvirrad som vanligt, jag menar att planteringar skulle vänta till i vår, men nu ser jag ju här att man kan sätta perenner nu!!! Men....det får nog vänta ändå, måste ju se vad som växer upp också. Men, klätterrosor kanske? Och en och annan buske? Å vad kul det ska bli!
kram
 

Hm....om gräs!

Skrivet av  Cathis m. Didrik
Jag har både hört och läst någonstans att det är absolut bäst att såväl så som rulla gräs på hösten eftersom det är så fuktigt och daggigt då. Hoppas verkligen att jag har rätt info eftersom vi till helgen skall rulla gräs....
 

ett bra tips

Skrivet av  FlickerFly -bf 27/5?
innan du börjar pyssla för mycket i din alldeles nya trädgård är att "bi in den" en evt två år.

Se var ni brukar sitta, var ni brukar gå...
Känn in vad som känns som eran typ av trädgård. Vill vi ha gamla kulturväxter? Bara vissa färger? Gillar ni en speciell sorts växter extra mycket? Pioner ex.

Gör en bäbis/test rabatt där ni kan plantera såna blommor som ni tycke är fina, sen flytta på dom när ni kommer på det perfekta stället för dom.
Ofta tycke jag att växter kan se ut och te sig väääldit annorlunda irl än på bild.

Ge er goood tid och sätt inte i gång med hela trädgården på en gång =)

Använd hösten till att njuta och våren till att upptecka vad som egentligen växer hos er.

Glömmar aldrig våran första sommar!

LYCKA till!
 

Artiklar från Familjeliv