Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan man beskära tuja?

Skrivet av MiaMaria m Josefin +Krabat v31
Bredvid toppen på vår utetrappa växer en tuja. Den står precis intill barnvagnsrampen. När det regnar eller snöar så kommer det vatten och snö i barnvagnen när man går förbi. Jag funderar på att beskära tujan, men går det? Klarar den av det eller dör den, kanske blir den jätteful. Bild finns mitt på min trädgårdssida:

http://sarnhammar.se/maria/blommor.asp
Svar på tråden: Kan man beskära tuja?

Vad jag vet

Skrivet av  Linn med Jesper
så ska det inte vara något problem. Man använder ju tuja som häck och då ske den ju klippas rätt som det är...
 

Fast när man

Skrivet av   Signe
använder den till häck så väljer man ju en sort som har den höjden man vill uppnå, det är isåfall om man vill ha en rak linje högst upp eller om man vill ha de naturliga topparna.

För övrigt har jag sett många ansade tujor så det tror jag ska gå bra att klippa dem.
 

Ja, det kan du

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Man kan formklippa tuja, men det finns ju många olika sorter och de har självklart olika egenskaper. Tujan på bilden tror jag att du utan problem kan klippa med häcksaxen, så den blir rak i den sida som vätter mot barnvagnsrampen. Räkna med att den kan se lite gles och tanig ut på den sidan ett tag, tills det kommer nya skott. Sen får man hålla efter med häcksaxen ett par gånger om året eller så!
 

Säker på att det är en tuja?

Skrivet av  Linn med Jesper
Jag tycker det mer ser ut som en Cypress nu när jag kollade på bilden.
 

Vi har precis samma

Skrivet av  Linn med Jesper
och det är en Cypress, vet inte om det är så stor skillnad dock, går nog säkert bra att beskära en Cypress också.
 

Tack för svaren

Skrivet av  MiaMaria m Josefin +Krabat v32
vet inte om det är en tuja eller cypress, men ska testa att beskära den. Går det så går det :)
 

Artiklar från Familjeliv