Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pellargoner

Skrivet av Annika m. Emil & Erik
Hur vinterförvarar jag bäst min pellargoner?

Jag bor i lägenhet så valen är inne i lägenheten eller i källaren där det är lite svalare och oftast mörkt.

Tacksam för så detaljerat svar som möjligt om när de ska in, var jag ska ha dem, när de ska klippas, hur mycket de ska vattnas, när de ska tas fram igen osv.

Tack på förhand!
Svar på tråden: Pellargoner

Källaren! Om den är frostfri, vill säga.

Skrivet av  Icka
Ta bara in dem i källaren, vattna ytterst sparsamt vintern igenom, kanske nån gång per månad max.

Framåt februari tar du fram dem, planterar om och beskär rejält (sparar skott och planterar i nya krukor), låter dem stå ljust och vattnar normalt.

Lycka till!
 

Tack

Skrivet av  Annika m. Emil & Erik
Ja det är ett vanligt källarförråd så jag tror att det är ca 17 grader där (brukar kännas svalare än lägenheten men inte kallt).

Tack för instruktionen.
 

..om det är 17 grader..

Skrivet av  LindaM
..så låter det för varmt i mina öron. Tycker det då är bättre att du försöker inne i lgh i ett ljust fönster (som en vanlig krukväxt)och ta för säkerhetsskull sticklingar redan nu ifall moderplantan skulle dö.
Att förvara i källaren i mörker går ju annars bra men det behöver nog vara lägre än 10-12 grader då skulle jag gissa.
 

Nahh

Skrivet av  Tiz
Jag har övervintrat pellisar inne i klädkammaren flera år i rad. Mörkt och ca 18 grader och de har överlevt.
 

Jag testar nog källaren

Skrivet av  Annika m. Emil & Erik
Jag tycker att pellargoner stinker så jag gillar dem ute men inte inne.

Tack för alla råd.
 

Artiklar från Familjeliv