Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lökar i krukor - de tittar upp!!!

Skrivet av Mia i zon 2
I september satte jag ner lökar i några krukor. I en av dem så tittar det upp skott, på åtminstone 5 cm! Jag fick panik! Blommorna brukar övervintra i det förrådet, för det brukar vara 5-8 plusgrader där vintertid, men det är ju så varmt ute fortfarande där jag bor (10 grader i skuggan på dagen) så det är ju alldeles för varmt antar jag i detta förråd. Jag tog ut alla krukorna och satte dem under en buske tills vidare. Måste väl skaffa isolering tills det blir tillräckligt kallt i förrådet.
MEN tror ni att frosten kommer att skada dessa små skott (eller vad man ska kalla det där gröna som kommer upp när det gäller lökar) och därmed även själva löken nere i jorden? Eller kan den komma igen när det är dags i vår?
Hoppas ni förstår vad jag frågar om... : )
Svar på tråden: Lökar i krukor - de tittar upp!!!

Hände mig i Belgien

Skrivet av  Birks & Kalles mamma
Men de kom igen till våren i alla fall. Fast i Belgien blir det ju inte super kallt under vintern,
 

Detta händer

Skrivet av  Signe
var och vartannat år här men då med lökväxterna som finns i rabatterna. Vädret är så hattigt så de tror att våren är kommen innan vintern. Jag har tulpaner och allt möjligt i trädgården i alla fall så det är nog inte större broblem.
 

Artiklar från Familjeliv