Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

har köpt en klematis

Skrivet av Lisa zon 6&7
nu (för nåra veckor sen) en "södertälje" nån som har lite info om den? Vet nån om den blommar på årsskotten? färg? tack på förhand
Svar på tråden: har köpt en klematis

lite info

Skrivet av  LindaM
Södertälje hör till sena småblommiga (Italiensk?)klematisar.Om jag inte minns fel så ska den klippas ner helt och hållet tidigt i vår.
Den växer också snabbt och blommar med mörkröda vackra klockformade blommor.
Grattis till ett bra köp iaf!!
 

blommar den på årsskotten?

Skrivet av  Lisa zon 6&7
lärde mej på "min" trädgårdsresa att de bästa klematisarna är de som blommar på årsskotten (? vad det skall betyda?...) tror att det betyder att de blommar på de stänglar de utvecklar samma år men kan det vara så? funderar... hmm stora el små blommor vet du det? och hur mycket skall jag klippa ned den? oj vilken krångligt inlägg det här blev.....
 

mera svar..

Skrivet av  LindaM
Du ska klippa ner den helt (nåja, lämna kanske 15-20 cm)i vår (tidigt) så växer den upp igen och blommar senare på de nya skotten (årsskotten).
Att det skulle vara bättre med klematisar som blommar på årskotten är ju en smaksak tycker jag :-D!
Tror också den har rätt små blommor som är klockformade men vackra (små blommor ofta = många), tålig sort har du iaf köpt! Lycka till nu!
 

TACK för hjälpen *imt*

Skrivet av  Lisa zon 6&7
*
 

Kan man

Skrivet av  Kademlia
plantera Klematis så här sent, särskilt i zon 6&7? Ska de inte hinna rota sig innan vintern? Jag bor i Sydsverige (Zon 1) och planterade min Klematis på försommaren. Det tog tid innan jag såg att den orkade växa (hade rotat sig ordentligt).
 

det är

Skrivet av  Lisa zon 6&7
kanske 1 1/2 månad sen den åkte ned och enligt handelsträdgården var det ok. Dör den får jag helt enkelt reklammera den!