Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

okej jag behöver verkligen hjälp

Skrivet av Karin m Moa 040415
Jag vet verkligen vad man ska göra i trädgården till hösten (ingen annan tid på året heller förden delen).

Finns det någon bok eller hemsida eller något för idioter (läs nybörjare :-)) i trädgården. Jag vill verkligen lära mej lite grann. Vill inte ha massor av arbete med massor av blommor men en rabatt skulle vara kul. Vill kunna lite om att beskära buskar och träd. Tänkte anlägga ett trädgårdsland nästa år, men hur sköter man ett sånt? Jag är verkligen en nybörjare kan absolut inget om sånt här. Snälla hjälp mej

Kram
Svar på tråden: okej jag behöver verkligen hjälp

Jag hänger på...

Skrivet av  Kattis
Är nybliven trädgårdsägare och vill också veta mer...
Jag har grävt ett litet trädgårdsland, lagt stenar runt och planterat lite lökar. Eftersom det finns rådjur här har jag lagt på blod-gjord (eller vad det nu heter). Hoppas att det hjälper.
Lycka till och hoppas att vi får tips!
 

några frågor först...

Skrivet av  Lisa zon 6&7
Hur mycket/alt lite tid vill ni tillbringa i trädgården? Vill ni ha blommor och/eller buskar/träd?
Insynskydd? Mycket grönsaker och/eller lite bärbuskar... Sommarblommor och/eller perenner osv skriv gärna lite utförligare så hjälper jag gärna med det jag kan!
 

Bonniers stora trädgårdsbok

Skrivet av  Sofie
Jag är också nybörjare och vet inte så mycket om trädgårdsarbete. Jag har önskat mig "Bonniers stora trädgårdsbok" (har för mig den heter så) i present för jag har hört att den ska vara bra.
 

Tips!

Skrivet av  Anna
När jag flyttade till hus hade jag stor hjälp av "Året om i trädgården" av Mona Lande. Den är smart uppställd med månad för månad, dvs det finns ett kapitel per månad med ALLT som behöver göras. Lycka till med trädgården!
 

Bästa boken!

Skrivet av  Icka
Bästa boken, enligt min mening, är Din trädgård av Karin Berglund, Bonniers förlag.
En bra bok om du ska odla grönsaker är Lena Israelssons Handbok för Köksträdgården. Tror tyvärr den har utgått, men pröva på bibliotek eller antikvariat.

En annan idé är att penumerera på någon trädgårdstidning. Allt om trädgård är klassikern, där finns allt man behöver veta och lite till. Din trädgård är ett annat förslag, lite mer basic nivå och praktiska tips.

Slutligen kan jag varmt rekommendera sajten www.odla.nu
Där kan du få svar på det mesta. Kolla även in sajten för svt:s Gröna rum.

Och så kan du ju ställa lite mer specifika frågor här inne!
 

Tack

Skrivet av  Karin mMoa 040415
för alla tips, måste åka till stan och shoppa lite böcker.

kram
 

Tack från mig med! (IMT)

Skrivet av  Kattis
,
 

Trädgård för ovana!

Skrivet av  Kirre m J-03 & bf 15/1
av Siv & Key L Nilsson är en mysig bok, tycker jag. Den förmedlar känslan av en trädgård och att man inte ska "hetsa" innan man sett sin nya gamla trädgård ett helt år. Och berättar just vad som är brukligt att göra vissa årstider/månader.

Sen behövs det förstås mer matnyttiga böcker, i synnerhet om man vill göra om sin trädgård, men det har du redan fått bra tips på.

Och om du vill fördjupa dig i beskärning, eller i alla fall ha en BRA och seriös översikt, köp "Nya Beskärningsboken" av Klaus Vollbrecht mfl (de har bl a jobbat på Alnarp).
 

Artiklar från Familjeliv