Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Leguster-häck eller nått!

Skrivet av Lady M
vi gjorde misstaget att plantera en häck gemensamt mellan oss och grannens tomt. Vi är obotligt utråkade på trädgårdsarbete och tänkte att häcken väll sköter sig själv - bara den växer sig hög och tät och ger skydd mot insyn (toknyfikna grannar)

Men nu undrar jag kanske vi borde klippa den eller nått för att hjälpa den att skjuta i höjden och bredden inför kommande säsong. När ska vi pyssla om den och hur?!
Svar på tråden: Leguster-häck eller nått!

vi har en liguster häck.....

Skrivet av  MsZs
...& de tar tid innan det händer något...Våran häck är satt förra året & den är kanske 20 cm hög & väldigt tanig...
det jag har hört om liguster är att första året ska man inte klippa den det man möjligvis kan göra som den trädgårdshandlare sa som vi frågade var att lägga på gödsel på buskarna för att ge dem en bra start till nästa år....år 2 kan du börja klippa dem FÖRIKTIGT & absolut inte för mycket...

Vi har i år klippt våra buskar en gång i våras & en gång nu i höstas & de blev lita tätare...men som sagt liguster tar tid att få upp till en tät häck!!

Hoppas jag hjälpte dig något...

M.V.H
 

Ligusterhäck

Skrivet av  Moni
vi har en ligusterhäck. den är ganska gammal, men vi behövde reparera den. Ny plantor köptes. Efter ca 5 år så är den ca 80 cm hög. För att få den tät så måste man klippa den. Klipper man inte den så blir den bara ranglig och gles ner till.