Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lökar på skogstomt

Skrivet av Annika m. Emil & Erik
Vi håller på att köpa en sommarstuga och naturligtvis blir man sugen på att planera trädgården lite.

Det är en skogstomt med tallar och blåbärsris vilket är perfekt eftersom ingen av oss är intresserade av gräsklippning eller ogräsrensning meeen nu till frågan.

Jag är förtjust i vårblommor som snödroppar, påskliljor, tulpaner osv. Ni som är duktiga på trädgårdar: Kan sådana lökar trivas nerpetade i en skogsbacke och hur sent på året kan man peta ner dem i Stockholmstrakten?
Svar på tråden: Lökar på skogstomt

så länge du kan ta ett spatag!IMT

Skrivet av  Petra
mbv
 

Allihop

Skrivet av  Jennie, zon 2-3
borde kunna trivas men de enda jag skulle rekommendera att sätta nu är tulpanerna.

Både snödroppar och påskliljor är känsliga för uttorkning och bör sättas så fort de kommer ut i affärerna i augusti-september.
Snödroppar kan ändå vara svåra att få att överleva och det bästa sättet sägs vara att plantera snödroppar "in the green". Dvs man köper och planterar dem på våren precis när de blommat över. Det kan vara svårt att få tag på snödroppar "in the green" men det kommer mer och mer.

/ Jennie
 

Rådjur???

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
Har ni mycket rådjur och älg därute i så fall lär du bli besviken då de kommer festa på det mesta i blomsterväg :( Men påskliljor brukar få stå...så satsa på mycket påskliljor, och som sagt bara du får ner lökarna 1 dm så kommer du få vackra blommor :)
 

Tack för svaren

Skrivet av  Annika m. Emil & Erik
Det låter tyvärr som om jag måste vänta då för påskliljorna och snödropparna borde jag ha köpt och planterat tidigare för att de inte ska torka och tulpanerna tar djuren som jag antar finns eftersom det är skog runt om.

Bara att hoppas att det finns vilda blommor i min skogsbacke då. ;^)
 

Artiklar från Familjeliv