Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kompost i radhusträdgård?

Skrivet av Kan inte så mycket...
Vi är ganska nyinflyttade i radhus, ca 100 kvm trädgård som jag tänkte försöka få ordning på till nästa sommar. I våras grävde jag upp en bit av gräsmattan och sådde lite ätbara saker, men det var nog bara ruccolan som tog sig. Ska man göda landet så här års för att det ska bli bättre nästa sommar?
Och hur gör ni andra som bor i radhus med löv, gräsklipp etc? Det kommer containrar 2 ggr/år för trädgårdsavfall, men kan man inte ha nån slags kompost i trädgården? Man kan ju köpa såna här galler bara, kan man helt enkelt bara ha en sån och lägga i skräp? Multnar det då? Och blir det inte illalukt?
Som ni förstår är jag nybörjare...
Svar på tråden: Kompost i radhusträdgård?

VI har inte radhus...

Skrivet av  Fru Marmelad
...dock två gallerkomposter! I dem slänger vi löv, gräsklipp och lite allmänt trädgårdsavfall. Luktar inte illa alls (snarare god mull!) och blir snabbt iaf halvförmultnat, då myllar vi ner det i jorden som jordförbättringsmedel.
 

Jag bor i...

Skrivet av  Maria
...lägenhet på nb och har en lite plätt och jag har en varmkompost och det går så bra så. Slänger allt i den, både trädgårds -och hushållsavfall.

Om du inte vill ha en varmkompost kan du mycket väl skaffa en enkel gjord av galler...eller två...eller tre. Det finns mycket att kompostera i en trädgård. I en sådan kan du dock bara lägga växtrester. Det tar ett tag för materialet att förmultna men det är guld värt när det väl är klart att använda i rabatter och köksland.

När det gäller gödsel skulle jag vänta till våren. Gödsel är färskvara och det är bättre att lägga på det när det växer, då kan dina växter tillgodogöra sig näringen.

Ett bra sätt att få bort gräsmatta för att i stället få öppen jord är att på våren lägga ut potatis direkt på gräsmattan och sedan ett tjockt lager med halm. Till hösten har potatisen "brutit upp" grässvålen, luckrat jorden och halmen har förmultnat. Gräv igenom ordentligt (gärna två spadtag), täck med växtmaterial, halvmultnad kompost. Gödlsa till våren och sedan kan du så och plantera.
Det tar lite tid :-) men dels behöver du ju inte fixa hela trädgården på en och samma gång, dels får du tillbaka det i lucker och bördig jord.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv