Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver tips på blickfång framför komposten

Skrivet av karin
Hej! Kan ni hjälpa mig? När man kommer på grusgången till vårt hus, så är det man ser en stor ful kompost/rishög/jordhög. Den ligger vid tomtgränsen, och lite högt dessutom så den syns verkligen väl. Vad ska jag plantera framför (dvs nedanför/i slänten)? Det som komplicerar är att en liten björk har slagit rot bakom komposten, och den kan bli ganska fin med åren. Men det är bara typ 5-6 meter från där jag ska plantera, och björkar lär ju ta mycket näring.... måste jag ta bort björken? Eller finns det nått fint man kan plantera som tål konkurrensen? Jag har funderat på att vidga komposten och sätta dit en rabarber i framkanten, jag har funderat på att göra en surjordsrabatt nedanför slänten med rododendron i framkant och pipranka i bakom, som sedan kan klättra på spalje för att dölja komposten eller tom pergola, så får komposten skugga också. Men här i zon 5 blir rododendron så ynkliga, så jag vet inte. Ett rosenhallon blir ju stort och maffigt, men de sprider sig så erbarmligt... kanske terassera slänten? Kanske plantera kaprifol eller paradisbuske? Behöver dom mycket vatten? Jorden är mycket genomsläpplig, och platsen skuggas av huser ett par timmar på eftermiddagen. Kanske plantera en gran där istället? Fast då blir det ingen trevlig sittplats. Om man nu ska ha en sittplats där. Kanske göra plats för en rabatt med tvååriga växter tills man har bestämt sig? Eller odla i en odlingslåda för att minska konkurrensen från björken. Ja ni förstår att jag har svårt att få någon rätsida på problemet hur jag än funderar. Snälla, tala om hur jag ska göra! Kanske finns det andra alternativ som är mycket bättre än det jag redan tänkt på...
Svar på tråden: Behöver tips på blickfång framför komposten

Björk

Skrivet av  mfors
En fullvuxen björk sörplar mellan 60-80 liter vatten per dygn. Jag (som INTE har någon större trädgårdserfarenhet) skulle istället plantera en lägre växande buske eller träd. Syren eller något som blir buskigt på ett fint sätt.

Kontrollera allt med en riktigt gräs-lig person innan du följer mina tips. Jag är nämligen inte utbildad i detta område.
 

Artiklar från Familjeliv