Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur vattnar hibiskus?

Skrivet av Nilla
har köpt två billiga hibiskusar och bladen börjar ramla av.... vet inte hur mycket jag skall vattna och hur?
Svar på tråden: hur vattnar hibiskus?

Hej!

Skrivet av  tessess
Hibiskusar är riktigt svåra tycker jag. Har redan tagit kål på en, och nu håller jag på kämpar med min andra. :) I alla fall, svaret på din fråga. Jag slog upp i mitt blom-lexikon och där står det att på vintern ska man låta växten torka ut mellan vattningarna. Obs! Superviktigt att aldrig låta växten stå i vatten.. löss är inte roligt..
Om bladen faller av medan de fortfarande är gröna (på vintern) så betyder det att den står för kallt. 13-16 grader är vad som rekommenderas.

Lycka till med dina växter!
 

Dusch

Skrivet av  Nugga
Hibiskusar trivs heller inte i förr torr inomhusluft. Ge dom gänra en dusch med blomsprutan då och då, det gillar dom!
 

Tack båda!

Skrivet av  Nilla
vv
 

Hibiskusar gör så.

Skrivet av  karin
Hibiskusar är hemska. De är i bästa fall slit-och släng-blommor, och i sämsta fall smittar de ner övriga blommor i förnstret med sina löss innan de dör själva. De har ofta löss. Ja, redan när de säljs.

Hatar hibiskusar. Det här är förståss min ytterst personliga åsikt.

De, liksom många krukväxter är uppodlade för att se tjusiga ut när de säljs, men då har de haft i växtstoppmedel för att de ska bli täta, och säljs med alldeles för liten kruka. Även om du planterar om den till större kruka på en gång, och sköter den exemplarisk så får du den aldrig så tät och fin som när den köptes. Visst är det surt!

karin på gnällhumör.
 

Artiklar från Familjeliv