Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad ska jag göra med öljande växter...?

Skrivet av Sara
Jag är helt novis på växter och behöver lite råd:

1) Jag har en änglatrumpet i uterummet. Nu har de sist blommorna börjag vissna. Vad ska jag göra nu? Vattna? Skärna ner den? Ska den så kvar i uterummet eller ska den hellre stå i garaget eller den uppvärmada källaren?

2) Jag har en clematis som växt på en stolpe. Nu är den helt brun och torr. Ska man klippa enr den eller låta den vara? Ska den klipaps enr till våren?

3) Planterade en "japansk träddödare" i somras... Nu har den fällt alla löv. Kommer den att ta sig till våren? Ska den klipaps ner något?

4)Mina pelargonior som jag har inne får bara bruna blad hela tiden. Vad ska jag göra med dem nu? Kan de inte stå framme under vintern? Ska de skäras ner?

Jätteglad om jag kan få svar på några frågor!
Svar på tråden: Vad ska jag göra med öljande växter...?

FÖLJANDE växter (imt)

Skrivet av  Sara
 

Svar

Skrivet av  Maria
1). Om uterummeet är frostfritt är det absolut det bästa stället att förvara både änglatrumpet ooch pelargoner under vintern. Om det inte är frostfritt måste du hitta ett annat ställe, helst svalt och ljust. Änglatrumpeten kan du klippa ned med en tredjedel. Ytterligare en tredjedel i vår när den börjar skjuta nya skott. Står den svalt och ljust ska du vattna yttepytte några gånger i vinter.

2) Clematis ska klippas ned men när beror på vilken sort. Har den små ller stora blommor? Blommar den tidigt eller sent under sommaren. Du kanske t o m vet vad den heter?

3) Japansk träddödare vet jag inte så mycket om men jag tror den klarar sig bra ute på friland och att du inte ska göra nåt...den sköter sig själv.

TIPS!
Gå in på sajten www.alltomtradgard.se, bli medlem och ställ dina frågor där eller sök efter gamla svar. Där finns MASSOR av kunnigt folk som mer än gärna hjälper dig.
 

Artiklar från Familjeliv