Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

trädgårdskompost?

Skrivet av Bea Bom
Hejsan,
Jag har precis blivit med fritidshus och på tomten där så finns det en stooooooor utspridd komposthög omgärdad av gammal korrugerad plåt. Nu vill jag få ordning på den där högen och göra det lite fint och samtidigt se till så att komposten får en chans att funka som den ska.

Ni som vet... kan jag bygga in komposten med tryckimpregnerat trä och dra bort plåten? Hur stor kan en kompost va (den här är utspridd på 3x4 meter, ca 1 meter hög som mest...)?

Jag blir jätteglad om någon vil svara!
Svar på tråden: trädgårdskompost?

Kompostsvar

Skrivet av  Anna
Min man har byggt två trädgårdskomposter till sina föräldrar (en till sommarstugan och en till villan). Han köpte vanlig plank och byggde en ram, ca 3x1,5 m (tror jag) och delade den i två fack. Höjden ca en halvmeter. Då har man alltid ett fack som man fyller i och ett fack som man tar färdigbrunnen kompost från.
 

Tack för tipset!

Skrivet av  Bea Bom
Vet du om han fäste planket i jorden på nåt vis, eller om han \'bara\' lät ramen stå på marken (om du fattar...).
 

Det räcker

Skrivet av  Anna
att bara ställa ramen på marken, den blir ganska tung, så den behöver inte förankras. (Behöver dock ganska plan mark.)
 

Inte impregnerat!

Skrivet av  Fru Marmelad
Impregnerat ska man inte kanta rabatter med eller ha till komposter, det är ju impregnerat med nåt onyttigt kemiskt!

Det finns böcker om kompostering, kolla på bibblan! En kompost kan man göra på massor av olika sätt nämligen - det är mycket en smaksak :-)
 

TIPS!

Skrivet av  Maria
Det allra enklaste sättet är att skaffa sig några pallkragar, du vet såna där man sätter på lastpallar. De finns i två storlekar och jag tycker du ska välja den största.
Du staplar så många du vill på varandra, 2-3 brukar vara lagom.

Ring runt till de som säljer lastpallar, du kan få begagnade (beroende på skick) för 20-70 kr.
Billigt, snabbt, enkelt och snyggt!
 

Bra tips men...

Skrivet av  Runa m Johannes
det blir lät för tätt om det blir en regning sommar. Man kanske kan borra stora hål eller nåt för att få in mera luft, kanske i nåt trevligt mönster?

Vi har sått massor av jättebalsaminer runt komposten - blir ca 2 meter, blommar och doftrar ljuvligt i augusti, samt satt en stor spirea framför. Med ett hönsnät eller liknande på kompostväggen kan man ju annars så luktärtor, krasse eller annat vackert.

Kramar och lycka till
R/E
 

Jag har ställt...

Skrivet av  Maria
...mina pallkragar på några stenplattor, en i varje hörn så den kommer upp en bit från marken. Grundat med kvistar och annat grovt.

Nu till vintern har jag lagt på ett tjockt lövtäcke och lagt plast över allt, så det inte ska lakas ut. Antar att plasten kan ligga kvar även under sommaren om den blir regnig.

Jag kikade under lövtäcket igår och där är massor av kompostmask och andra kryp så det verkar fungera.
 

Mer tips

Skrivet av  verne m. vera
Våra är gjutna (vad blir det? Cement - betong?) och vi har tre fack på ca. 1x1 meter och 50 cm i höjden. Jag tycker att treårssystem funkar bra, då hinner det bli redig mull av det :)
 

vänta ett par år

Skrivet av  karin
Mitt bestämda råd är att du väntar ett par år med att göra en permanent lösnoing, så du märker hur stor du behöver.
 

Tack igen!

Skrivet av  Bea Bom
...vad snälla ni är som hjälper till! Jag tror jag ska skynda långsamt, läsa en del och kanske ta tag i projektet framåt våren...
 

Här kan du läsa mer:

Skrivet av  Maria
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglists/section.php?list=26&order=alfa§ion=K
 

Artiklar från Familjeliv