Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

benjaminfikus eller så inte

Skrivet av Inga Gröna Fingrar
hoppas man kan fråga om vanliga krukväxter också!
jag har en, vad jag tror, benjaminfikus, modell större(ca 110 cm). Den har långa smala blad. "Fikusen" tappar blad varje dag!! Jag har vattna den både lite och mycket. Har även provat växtnäring. Kan någon hjälpa mig pleaseeeeeee...
Svar på tråden: benjaminfikus eller så inte

min gör likadant!

Skrivet av  [mia]
Jag har för mej att jag har läst någonstans (eller hört) att de gör så var tredje eller femte år eller nåt. De liksom ömsar blad!
Min benjaminfikus ser helt ömklig ut nu.. döende *suck* men jag har bestämt mej för att vänta ut den några månader och se om den inte får nya fina blad igen.
 

Suck

Skrivet av  Inga Gröna Fingrar
det värsta är att jag endast har haft den i två månader. Typiskt att man kanske har fått den just den period den vill "barra". Väntar besök av mormor i em så jag får se om hon kan trolla med den.
 

åh.. om du får något bra tips

Skrivet av  [mia]
av mormor så får du gärna dela med dej =)
 

Jadå

Skrivet av  Fru Marmelad
Min benjaminfikus som jag haft sen den var ett litet skott för 30(!) år sen tappar bladen på hösten! Ibland mer, ibland mindre, men det är ingen fara, den kommer igen!
 

den är

Skrivet av  Lisa zon 6&7
i sitt naturliga tillstånd ett lövträd. Den är alltså "programmerad" av sina gener att fälla löven nu... Men var lugn, alla faller inte och du kan med fördel klippa grenarna till våren, den kommer sej igen ska du se! Men akta den för element värme under vintern då den lätt får spinn!(ohyra alltså)
 

VARNING!

Skrivet av  Maria
Om nu era fikusar inte tar sig så ska ni AKTA ER om ni klipper ned den innan ni kastar den. Benjaminfikusen (alla fikusar) innehåller en vit växtsaft som är STARKT allergiframkallande.

Jag tjoppade ned en, fick växtsaft på fingrarna, fick det i ansiktet och blev SÅ dålig! Mina ögon svullnade igen och var så i flera dagar trots medicinering.

Så VARNING!!!
 

glömde...

Skrivet av  Lisa zon 6&7
säja att den fäller giftet genom bladen och det blandar sej med dammet som ligger på bladen och när man går runt den virvlar dammet lätt upp och för en astmatiker som andas in det kan det innebära allvarliga problem.
 

lugn

Skrivet av  Egnahemsägare
Benjaminfikusar kan tappa så mycket som upp til 80-90% av sina blad på vintern. På våren blir den fin igen. Den är också enormt känslig för drag, och kan tappa bladen p.g.a. det. Den är som någon skrev lite känslig för att få spinn, så duscha den då och då med en spruta eller ställ en skål med vatten bredvid som kan dunsta så mår den bättre.

Jag har slängt ut mina fikusar för de dammar rätt mycket också. Det är tyvärr en av de värsta blommorna man kan ha för allergiker eftersom de dammar så mycket. Fast jag tycker de är fina, så jag skaffar nog en ny snart....
 

Just benjaminfikus...

Skrivet av  Bea Bom
..är en växt jag av nån anledning alltid lyckats med (alla andra växter dör ifrån mig) och det är kanske för att det finns ett enkelt tips för hur man tar hand om dem:

1. De ska stå ljust, men inte i direkt solljus.
2. Låt dem torka ut ordentligt mellan varje vattning.
3. Vattna genom att "dränka" den i badkaret (dvs genomvattna den och duscha av bladen lätt, men låt den rinna av ordentligt innan du flyttar tillbaka den till sin plats. Det får inte stå vatten i krukfatet...).

Lycka till!
 

Ja...

Skrivet av  Fru Marmelad
...verkar omöjliga att ta kål på, tänk på min som jag haft i trettio år och den lever än fast den misshandlats rejält många gånger genom åren. *S*
 

Artiklar från Familjeliv