Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Puckad fråga?

Skrivet av Bea Bom
... kanske rä det det, men jag vågar ändå ställa den...

Måste man räfsa löv på hösten? En del av mina bekanta (inga trädgårds-ess, dock) hävdar att man ska låta löven ligga och förmultna = berika jorden över vintern. Låter ju resonabelt, men varför räfsar folk överallt då?

Tillägas bör kanske att jag hann räfsa halva vår tomt innan snön kom. Det är mååååånga björklöv som ligger och trycker under snön nu...
Svar på tråden: Puckad fråga?

Räfsa undan löv!

Skrivet av  Maria
Hej på dig!
Ja just nu blir det ju lite svårt att räfsa. Här i Västerås har vi säkert fått en dm snö.

Det är inte bra att det ligger ett tjockt lager med löv på gräsmattorna. Det kan orsaka mögel. men allt behöver man inte ta bort.

Jag krattar undan det värsta och lägger under buskar, i rabatter och komposten. Det som ligger kvar kan man köra över med gräsklipparen så det blir finfördelat...då blir det lättare för maskarna att mumsa i sig det.

Lite lövrester är alltså bra att ha på gräset när vintern kommer men inga tjocka lager.
 

Nää

Skrivet av  titti90tusen
Låt löven ligga kvar om det inte är dm höga drivor. Jag tar alldrig bort mina utan låter de förmultna och bli ny näring till nästa års blomprakt.
 

Björklöven

Skrivet av  Signe
har försvunnit till sommaren.
Värre är löven som trillar från våran jättestora röd-bok, det blir mängder med hårda och svårförmultnande löv. Risken är då att gräsmattan möglar under alla blöta löv.
 

Prova ett år att inte räfsa

Skrivet av  karin
Om det blir mycket vitt mögel under bladen på våren så ska du räfsa. Om det inte blir det så är det bättre att låta bli. Löven blir gödning för gräset. Egentligen spelar det inte så stor roll. De flesta räfsar nog för att det ska se vackert och prydligt ut. Jag räfsar aldrig. Jag har bestämt att det är snyggt med löv på gräset och att lite vitt mögel på våren inte spelar någon roll.
 

Tips...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
som kanske inte passar just nu när typ hela Sverige är täkt av snö. Kör över gräsmattan med gräsklipparen, då klipps löven sönder och förmultnar fortare. Hyfsat nytt råd och rön från parkförvaltare :)

Kan ju också säga att vi aldrig krattar våra gräsmattor och hittills har vi också sluppit mögel. Vi brukar dock kratta på våren där löven ligger som tätast, just för att marken skall kunna torka ut.
 

Vi räfsar undan

Skrivet av  MiaMaria m Josefin +Krabat v37
eklöven (bryts inte ner på väldigt lång tid) och lönnlöven (det är ett tjockt lager som det säkert skulle bli mögel under). Björklöven ligger inte så tjockt och det brukar gå bra att låta dem ligga kvar. Vi räfsar upp på våren istället.
 

Jag försöker ta...

Skrivet av  Fru Marmelad
...de värsta av de stora löven, i mitt fall lönn och hassel. Andra små fjuttlöv får ligga!
 

VI klipper dem.

Skrivet av  Peterlina bf 31/1
....med gräsklipparen så de finfördelas lite mer och inte bildare ett täcke på gräsmattan.
Det här gäller alltså lönnlöv och björklöv. Sånt som förmultnar snabbt.
Men eklöv ska bort, för de är inte bra för gräsmattan.