Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Apelsinträdet tappar bladen!

Skrivet av Majjen
För några veckor sedan så blommade mitt apelsinträd mycket, men nu tappar den alla bladen? Kan det vara så att den torkat ut och därför tappar bladen, eller fäller den löven på hösten? Det är fina blad längst ut på kvistarna. Tror ni att det kommer nya blad?
Svar på tråden: Apelsinträdet tappar bladen!

Var står det?

Skrivet av  Lotta
Kan det kanske stå för mörkt?
 

Jag har ställt

Skrivet av  Majjen
den i ett söderfönster, det är väl det ljusaste jag kan erbjuda vid denna årstiden.
Tack för svaret.
 

har hört att de gör det

Skrivet av  Malva
Hej
det jag hört och läst om citrusträd är att de fäller sina blad var tredje år ungefär. Nu på vintern vill de gära stå svalt och ljust, alltså inte över nåt ellelement som brassar värme och gör luften torr.
Kanske ska du duscha växten med en sprayflaska ibland också, det brukar jag göra.
Hoppas det överlever!
 

Oj, då måste jag nog

Skrivet av  Majjen
flytta det. Nu står det i ett söderfönster eftersom jag gissade att det ville stå ljust, men det står över ett element. Frågan är då bara hur jag ska hitta en ljus plats åt den. Blir det för mörkt med västerläge, tro?
Duscha den ska jag göra. Tack för tipsen.
 

Ja!

Skrivet av  Malva
Västerläge går nog fint. Mitt står i sydväst. Till sommaren kan du ju flytta det till söderläge igen!
 

Du de överlever allt

Skrivet av  Illan
Jag har medvetet velat låta makens fula eländiga apelsinträd som han odlat från en kärna för tio år sen dö av - men det vägrar! Trots min omilda behandling... Inga sprayduschar, står i fönster över varmt element, får vatten väldigt sällan. Det lever...
 

Det kan förklara varför

Skrivet av  karin
Din styvmoderliga behandling av det kanske förklarar varför det är så fult och eländigt! ;-)