Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver man

Skrivet av Kademlia
vira in vindruvsrankan i någon slags täckväv över vintern? Vildvinsrankorna? Planterade alltsammans i somras. Vi bor i södra Sverige, sydkusten.
Svar på tråden: Behöver man

Vilken sort...

Skrivet av  Maria
...är det?
 

Även om man har

Skrivet av  Signe
en vinranka som klarar hög zon så måste man täcka men först framåt våren. Det är på våren när solen driver fram knopparna som risken är som störst att dessa sedan fryser på de kallare nätterna.
Alltså är det från vårsolen man täcker för att plantan inte ska driva fram för fort.
 

Det är

Skrivet av  Kademlia
Nordica tror jag. Den ska klara de flesta zoner men är ändå rädd att den späda stängeln ska frysa ner till roten. Vågar man låta den vara bar ända till våren då?
 

En fråga till

Skrivet av  Kademlia
Satte också en Klematis (President) i juni. Kan den också vara bar utan täckning? Ska blomma på gammal ved tror jag...
 

Signe har alldeles rätt!

Skrivet av  Maria
Den verkliga anledningen till att täcka är för att skydda mot den första vårsolen. Om rötterna står i tjäle men bladverket i ljus och värme kan växten luras att sätta igång men kan inte ta upp något vatten, sk frystorkning.
Det är därför man inte heller ska vara så tidig med att rensa bort gammalt förne i rabatterna, det skyddar mot för mycket ljus och värme innan marken har tinat.

Skydda alltså växterna när vårsolen tittar fram.
 

Jag har en Zilga

Skrivet av  Jennie, zon 2-3
som är en sk estnisk staketdruva som klarar neråt -35 grader och jag har aldrig täckt det ovanjordiska. Däremot så har jag de första åren täckt med löv för att skytta rotsystemet lite extra innnan den vuxit till sig.

De växter man bör skydda mot vårsolen är ju mestadels vintergröna växter eftersom de har ett bladverk som börjar avdunsta vatten när den första vårsolen tittar fram. Eftersom marken då är frusen och växten inte kan ta upp vatten ur marken så kan växten fara illa och torka och bli ful.

Vår vinstock har aldrig tagit skada av att inte ha varit täckt så jag skulle inte bry mig om att täcka hos er.

Kom också ihåg att om ni skall klippa den så är det hög tid nu. Den skall klippas i november-december. Sedan är det för sent.

Klematisen behöver du inte täcka.

/ Jennie
 

Hur klippa?

Skrivet av  Sofia zon 6, eller 5
Vi har också en Zilga som står mot söderväggen, vi bor i zon 5-6. Den överraskade oss genom att överleva förra vintern, men hur ska jag beskära den? Vi beskar den vid planteringen, men i år fick den vara i fred.
 

Enligt min beskrivning

Skrivet av  Signe
hur man beskär står det att man ska beskära i dec-jan
Skicka ett mail till [email protected] så kan du få ta del av beskrivningen
 

Tack

Skrivet av  Kademlia
för svaren! Ska följa alla goda råd!
 

Artiklar från Familjeliv