Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En liten presentation

Skrivet av Sofia zon 6, eller 5
Hej!
Jag har lästa ofta härinne, lämnat en och annan kommentar och ställt min första fråga, så nu känns det som om jag i ärlighetens namn borde berätta lite mer om mig. Jag bor sedan tre år på en gård i Västerbotten och har en enorm gammal trädgård som inte ser mycket ut för världen, den är inte planerad med tanke från början. MItt trädgårdsintresse har jag fått med mig sedan barnsben, men just nu är det annat som tar den mesta tiden, en fyraåring och en bebis på väg samt renovering av hus och lagård för får och höns.

De åt som gått har vi flytta bärbuskar, byggt en kryddgård och planterat äppelträd, plommon och en ensam vinranka. Trädgårsdsarbetet är mest koncentrerat till grönsaker och annueller för tillfället åsså drömmar och planer. Vart ska jag ha häckar och av vilken sort ska de vara? Vilka fruktträd ska vi plantera? Hur ska vi förnya de björkar som tyvärr håller på att falla ner i smådelar med risk för omgivningen? Vart ska växthuset stå? och framför allt vad ska jag börja med?

Min sambo engagerar sig i det ätbara med liv och lust, medan doftande växter med blomster, buskar, träd och örter, är min passion. Jaha, nu vet ni kanske mer än ni behöver, men när det är 15 grader kallt och julstämningen är på topp så drabbas jag alltid av stora trädgårdsnojan.
Svar på tråden: En liten presentation

Tufft

Skrivet av  gammelmor med Magnus
En annan bortskämd sörlänning säger ju -Aldrig högre än växtzon 3.

Men det lät som en härlig beskrivning av en underbar trädgård. En utmaning för en annan. Med växthuseffekten så hamnar du nog i zon 4 om en inte allt för lång framtid =) (Jag håller till mycket på Miljösnack)

Jag flyttar ju till min nya trädgård i februari. Jag vill ha vår NU!!!
 

Som tur var

Skrivet av  Sofia zon 6, eller 5
behöver jag ju inte vänta på växthuseffekten för att hitta växter, men ett tak av blåregn lär nog dröja innan jag kan ha :o)
 

VÄLKOMMEN!

Skrivet av  Lisa zon 6&7
jag heter lisa, har 2 flickor 4&7 år gamla. Har en villa med enorm trädgård under uppväxt. Jag har en förkärlek till buskar med vackert bladverk och lär mej saker hela tiden.... Har ett litet land men tanken är att skaffa äppelträd men har inte funnit tid att hitta en sort som ger ätliga äpplen än :) Jag bor i Norrbotten, mellan piteå o luleå så det är tyvärr inte allt som växer här....
 

Visst är det lustigt

Skrivet av  Sofia zon 6, eller 5
att det är så mycket lättare att titta på Magnolior, blåregn och buxbom och annat som inte så gärna vill överleva hos oss, än att titta efter de som mår bra. Jag kan förlora mig i drömmar över storblommiga klematis och persikoträd, men besinnar mig efter ett tag och letar istället reda på en ny färgvariant av luktärter eller plommonträd.
 

du kan ju i alla fall HA plommonträd...

Skrivet av  Lisa zon 6&7
INTE jag...;(
 

Den sort vi köpte

Skrivet av  Sofia m Björn 0102 och v35
ska vara härdig till zon 6, så kanske... Jag trodde att dte var kört tills en kollega tog med sig plommon från sommarstället ett par mil innanför Skellefteå. Att han kan ha plommon i Sävar förvånade mig inte, men ett par mil in. Sambon tände på idé och köpte ett träd på väg hem från jobbet. Vi får väl se hur det går, det har fått det mest gynnsamma läget på gården.