Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mata rådjur

Skrivet av Jenny Li
Hej hej!
Jag har en massa rådjur här på gården så jag undrar om man kan mata dom och i så fall med vad? Har läst det någonstans men kom inte ihåg vade det stod...
Svar på tråden: Mata rådjur

Jag var rådjursmamma en gång

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Vi blev under olyckliga omständigheter med rådjur när jag var tonåring. En liten nyfödd stackare som jag och vår schäfertik lyckades hålla vid liv.

Hon växte och blev riktigt tam och go; Bamse hette hon. Bamse älskade ekollon över allt annat. Hon åt även krukväxter, isolerband, hundmat, elsladdar och julgranen.

Hon tiggde även bullar av jägarna som inte tyckte det var sportsligt att skjuta uppenbart tama djur. Chips och jordnötter fick hon när hon gick in till stan och tiggde under balkonger där folk hade fest.

Tösen bröt benet när hon var 10 m ånader och då beslöt vi att avliva henne.

Till frågan, vad matar man rådjur med? Inte en aning. Ekollon är nog bra för det håller hullet på dem. Kan du få tag på det?
 

Tål rådjur ekollon?

Skrivet av  Signe
När det gäller hästar ska det visst vara beroendeframkallande och hästen kan dö av förgiftning vid för stort intag.
 

Bamse gjorde det

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Hon käkade ekollonen som låg i hästarnas hage som hästarna inte åt. Fet och präktig blev hon?

Hur gör man med ekhagar om man har häst. Inte krattar man väl ekollon? Jag frågar för jag undrar om jag missat något. Djur brukar ju inte äta sånt de inte tål.

Undantaget är väl hundar och choklad = )
 

Jag vet faktiskt inte

Skrivet av  Signe
men jag kan kanske ta reda på det.
 

dom älskar det!

Skrivet av  AT med Theo-01 & Tuva 040818
Vi har två stora ekar på tomten och på vintern så har rådjuren skrapat undan snö och bökat runt under dem som tokiga efter ekollonen!
 

Vi har dåligt med ekollon

Skrivet av  Jenny Li
här uppe i Västerdalarna tyvärr... Bamse verkade vara speciell! Va kul att ni tog hand om henne.
 

Hö om du har

Skrivet av  Sofia zon 6, eller 5
eller så kan du köpa en säck med viltpellets på lantmanna/granngården. Viktigt är att de har flera foderbord så att inte några stackare blir helt utestängda från matplatsen. Rådjur kan vara väldigt revirhävdande vid matplatser och det är inte ovanligt med rådjur som svälter ihjäl precis brevid foderbordet eftersom de inte får gå fram och äta.

Vill du ha mer tips kan du försöka på Jägareförbundets hemsida. De brukar få denna fråga årligen och svarar då hur du ska göra.
 

SVA har en bra sida

Skrivet av  Sofia zon 6, eller 5
statens veterinärmedicinska anstalt alltså om du tycker det känns jobbit med jägareförbundet. Där står det om matning av fåglar och andra djur.

http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=114
 

Å tack så mkt för svar *imt*

Skrivet av  Jenny Li
.
 

Nu blir jag sådär tvärtemot igen!

Skrivet av  karin
Nog för att de är söta, men de äter ju bara upp ens tulpaner! OK om du bor där det är djup snö på vintrarna och rådjuren är sällsynta. Vet en tant i Kiruna som hade god hand med rådjur, och grannarna var imponerade. Men bor du där snötäcket är mindre och rådjuren är många, så mata dem inte, för de kommer att äta upp både dina och grannarnas tulpaner, och det finns redan alldeles för många av dem, iallafall i Stockholmstrakten. Men visst, de är söta att titta på.

Och jag läste om gammelmormors Bamse, det var ju en alldeles fantastisk historia!
 

Jovisst

Skrivet av  Jenny Li
kan de förstöra för en del, men vi har mycket snö här. De som bodde här före oss matade dem och de har inte förstört någonting. De har sitt stråk genom vår tomt, jag har inte ens sett dem, bara spåren. Jag håller med om att de kan förstöra, men tror inte de gör det här.
 

Artiklar från Familjeliv