Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

åh jag vann en jättestor amaryllis lök

Skrivet av ~Linda~
på en julmarknad. Har aldrig haft amaryllis och det här var nog den största lök jag någonsin sett, det sa svärmor med.
Har nu planterat den i en stor kruka med blomjord blandat med sand och lerka kulor i botten. Jorden går bara upp till halva löken... Enligt svärmor ska man göra det..

Hur ska jag sköta denna blomma nu?
Det är två knoppar som är påväg upp, den växer så det knakar...växt massor sen i söndags då jag fick den. Riktigt imponerad hur en blomma kan växa så fort.

Jag förstår att jag måste ha en blompinne eller nåt sen och stödja upp blomman på när den kommit upp en bit.

Jag har den i finrumsfönstret som är norr läge...kan jag ha det?
Eller är söderläget i köks fönstret bättre?
Svar på tråden: åh jag vann en jättestor amaryllis lök

Så roligt

Skrivet av  Runa m Johannes
Det är verkligen härligt med amaryllis :-)

Skötseln är jag inte så bra på ,googla på amaryllis och skötsel så får du säkert bättre tips än jag kan ge. Det enda jag minns är att man skall vara väldigt sparsam med vattnet. Men jag tänkte på en annan sak, antagligen har inte rötterna hunnit fästa i jorden än och hinner nog inte tills den slår ut heller. Så stödet behöver vara väldigt stadigt. På välsorterade blomsterhandlar finns särskillda stödställningar som kostar några tior. Väl värt pengarna om man vill slippa omkullvält amaryllis - blommorna blir tunga. Skall försöka beskriva den ställningen jag har : 2 metallstag 8 cm isär, 45 cm långa. Ca 15 cm från överänden är 2 ringar fästa omlott i båda stagen (nån som fattar?,-)Ringarna är 10 cm i diameter.

Man sticker ner stagen ordentligt i jorden på var sida om löken och ser till att knopparna sen växer igenom ringarna. Vill man så kan man ju sen dekorera ställningen med lummer eller rosett om man känner för det.

Lycka tll
Kramar
R/E
 

Artiklar från Familjeliv