Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tidernas fånigaste fråga.....

Skrivet av Nugga
...men om man inte frågar så får man ju inga svar. Jag har skrivit några gånger tidigare här, blev \'med hus och 900 kvm trädgård\' i våras. Oj vad jag har lärt mig mycket, läst, sökt info etc. Och jag kan knappt vänta till våren då jag kan börja fullföra mina planer - har massor! Prydligt nedskrivna på ritningar över trädgården.
Men...nu är jag gravid (jippi!) och kommer att vara mer eller mindre höggravid när säsongen börjar. Ni trädgårdsrävar, det måste ju finnas flera bland er också som har varit gravida. Hur har ni gjort? Har det gått bra att gräva etc. ändå, orkar man det? Eller har ni utdelegerat arbetet och stått bredvid och gett tydliga instruktioner?! *ler* Eller har trädgården legat i träda i väntan på att väntans tider skall vara över?

Gud vilken fånig fråga! *rodnar*. Men det känns viktigt för mig just nu och jag hoppas att någon vill svara, om inte annat så av medlidande eller för att kora mig till årets mest korkade frågeställare....

Kram till er andra trädgårdsmammor
Svar på tråden: Tidernas fånigaste fråga.....

Det beror väl på graviditeten

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Jag har inte haft några större problem med mina graviditeter och inte behövt begränsa min fysiska aktivitet. Största problemet har varit att knyta skorna när magen är i vägen. Andra kan få sådan foglossning att de inte kan röra sig alls eller högt blodtryck som gör att de måste vila.

Har du en helt komplikationsfri gravititet klarar du nog det mesta i trädgården men det tar längre tid. Men som sagt, det kan vara svårt att nå marken. Det blir väldigt tungt att resa sig från huksittande. Ett tips är att redan nu öva in en annan teknik att resa dej. Om du står på knä så pröva att sätta fram ena foten framför kroppen så du får 90 grader i knät. Sen lägger du över kroppstyngden på främre foten och stöder båda händerna mot knät och sen reser du dej. Då kan armarna hjälpa till lite på uppvägen. Det är himla bra sedan när man kånkar runt den lilla guldklimpen i bärsele och tappar saker på golvet som man måste plocka upp.

Har du förmånen att behålla hälsan så du kan hålla igång kroppen med din vaniliga träning blir trädgårdsarbetet inga problem.

Jag längtar också till våren och min nya trädgård! Igår vände det. Nu går vi mot ljusare tider!
 

Det är ju

Skrivet av  Jennie, zon 2-3
så individuellt hur man mår och hur mycket man orkar med så det får du nog känna efter hand.

Vi flyttade in i vårt nybyggda hus precis när jag blev gravid med andra barnet och jag lade bla sten i fjärde-femte månaden, målade hus i sjätte-sjunde månaden och planterade en del sommarblommor däremellan. På hösten några veckor innan sonen föddes grävde jag ner ett gäng med vårlökar.

När vi fixade gräsmattan, två månader innan sonen föddes, så var jag inte med och rullade ut den ;-)
Våra snälla grannar som hjälpte till istället.

Kom ihåg att plantera kan man göra under hela sommaren och långt in på hösten (om man inte bor alltför långt norrut och man köper krukodlat).

Lycka till med barn och trädgård!

/ Jennie
 

Håller med...

Skrivet av  Lena
de ovan, det beror jättemycket på. Jag har haft en del foglossning och att böja sig eller bära eller gräva har inte varit att tänka på, möjligen sitta på en rakryggad stol och kolla in när mannen gör det :). Men gräva skulle jag säga är svårt, om du tänker dig stor spade och framåtböjd, det är en jobbig ställning för många gravida. Men om du har en rejäl kudde, står på knäna och har en liten spade som du använder nära så kan du säkert dona en hel del. Men planera inte att du ska göra t.ex. stenläggning eller gräva stora gropar för träd och buskar, det är inte alls säkert att du vill det... Annars är det ju toppen att vara ute mycket så fixa så mycket du orkar med när den tiden kommer, tänk på ryggen bara!
 

Jag blev...

Skrivet av  Polly
gravid just innan vi flyttade in i vårt hus för ett år sedan, så det blev inte så mycket gjort av mig detta år kan jag säga (fick barn i augusti). Under våren orkade jag gräva lite, men sedan var jag mest publik. Men oj vilka planer jag har för kommande säsong! Känns nästan ännu roligare nu när man fått tänka efter lite och suga på det!
 

Tack snälla ni!

Skrivet av  Nugga
Tack snälla ni för alla svar! Det är mitt andra barn och första graviditeten var helt komplikationsfri, så det får vi hoppas på denna gången också. Det låter som om jag nog kommer att klara en hel del iallafall! Dessutom är det andra gången ju, och till skillnad från första graviditeten så har jag inte drabbats av \'porslinsdocke-syndromet\'... Förra gången vågade man ju ingenting, knappt lyfta en påse med 2 liter mjölk. Denna gången tänker jag knappt på att jag är gravid.

Tack alla!
Kramen
 

sabbatsår

Skrivet av  Kattis
Fick mitt 3:e barn i maj och jag har i princip inte gjort något alls i trädgården i år (men saknade det mycket).
Rensade ogräs 3 ggr på hela sommaren, sambon klippte gräset, vattna behövdes ju inte pga allt regn.

Men i sommar så...

Gör vad du orkar, inner och har lust med.
 

Skippa potatisen!

Skrivet av  karin
Så bara blommor i trädgårdslandet! Så-tips: Längst bak busksolrosor, i mitten ringblommor, längst fram tagetes. Tagetesen behöver man dra upp inne, eller köpa som plantor dock. Men den är lätt att dra upp inne. Dessa blommor är extremt lättodlade och det bli vackert. Du slipper kupa och gräva och när sensommaren kommer behöver du inte skörda eller göra någonting alls annat än att njuta av blomsterprakten. Fast har du inget trädgårdsland behöver du ju inte plantera något alls!

Skippa morötter - de kräver att man ska sitta på huk och gallra, skippa potatis, vem orkar kupa? Låt en del av trädgårdslandet agera kompost, om du har stort trädgårdsland...

Jag är mot att delegera trädgårdsuppgifter till andra som inte har det som intresse, om det inte är nått som måste göras, typ klippa gräset. Men det gör man ju som man vill! Annars är det väl läge att sitta i hammocken och läsa trädgårdsböcker, och fundera över vilka fantastiska trädgårdsdrömmar man skulle kunna förverkliga något helt annat år! Ha det så trevligt!
 

Lyssna på Din kropp!

Skrivet av  Anna m Alva 0212 & Elsa 040824
Det är väl det bästa rådet jag kan ge.
Jag flyttade till hus i april och jag fick barn i augisti.
Jag tog det lugnt när jag hade sammandragningar men de sista månaderna var det lugnt på den fronten så jag kunde inte låta bli.
Jag grävde, rensade ogräs, klippte gräs med handgräsklippare, lade stenkanter, grävde potatis m.m.
Jag var kanske för aktiv men min bm sade att man kan göra vad man vill bara man lyssnar på sin kropp.
 

Jag flyttade en

Skrivet av  Annisan m oktoberpojkarna -02 & -04
rabatt i slutet på sommaren, och grävde och flyttade således alla perenner och lökar.

Det gick bra, men man får vara uppmärksam på sin kropp, och vila när den säger ifrån. Fick ganska ont efter ett pass i rabatten, och fick ibland vila flera dagar.

Gräsklippning och jobb med stora spaden och att vända landet fick maken gott göra.

Sätt inte upp för höga mål och krav. Be om hjälp hellre än att du gör vissa saker själv. Och vissa saker kanske kan vänta.

Lycka till!
 

Blev inget gjort

Skrivet av  MiaMaria m Josefin & Jonatan 3/12
i somras. Ville rensa ogräs men när jag var som piggast i mitten av graviditeten så skulle dottern (nästan 2 år) hjälpa till också. Hon vet inte vad som är ogräs och inte kan jag säga, så jag lät bli. Senare när hon börjat dagis så hade jag ont av foglossning och kunde inte göra något. Hoppas att jag hinner något nästa år med två små barn :)
 

Vid min första graviditet...

Skrivet av  AT med Theo-01 & Tuva 040818
låg jag på knä och grävde i rabatterna hela våren (sonen född i slutet av maj) men under min andra graviditet fick jag onda sammandragningar bara av att stå upprätt och klippa lite kvistar med sekatör.
Så det är tyvärr omöjligt att svara på din fråga ;o)
Ingen graviditet är den andra lik!
 

Och när jag var gravid..

Skrivet av  Marid
så kunde jag inte göra nått.
Dels så mådde jag kass de första 4 mån och sedan fick jag foglossning och vid minsta lilla böjning av rygg så fick jag en sådan halsbränna som inte var av denna värld. Så det var inte ens lönt att tänka tanken på att gräva i land.

Däremot gick det bra att sitta på en stol och titta på när min snälla mamma slet med ogräset i mina land ;-)
 

Artiklar från Familjeliv