Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Beskärning av äppelträd

Skrivet av AP
Hej,
Vi har börjat fundera på beskärning av våra äppelträd. Det har inte blivit gjort sen vi flyttade till vårt hus för snart 2 år sen. Det behövs verkligen...
Vi har aldrig gjort detta förut. Går det att läsa sig till hur man gör eller bör vi ta hjälp av någon kunnig? Tips och råd?
Svar på tråden: Beskärning av äppelträd

Har ni aldrig gjort det bör ni

Skrivet av  Ullet
ta hjälp. Har ni ngn trädgårdsförening hos er? Då kan ngn erfaren människa komma o hjälpa er att beskära, det brukar inte vara några bekymmer med det. Annars ska man skära så att kronan blir luftig, inga grenar korsa varandra, vattenskott tas bort.
 

Jag gjorde det själv

Skrivet av  Malva
efter att ha läst i bland annat Beskärningsboken hur man ska göra. det blev i vart fall inte sämre än innan och trädet bar betydligt mer frukt efteråt! Och när det lyckades vågade jag mig på rosorna och även det fick bra resultat!
 

Det beror på hur rädd om trädet man är

Skrivet av  karin
Så här resonerar jag:

Vill man ha det perfekt: anlita expertis. Vill man pröva sig fram och se hur det blir, även om det inte blir perfekt, så är det bara att ta läsa på och ta fram sågen. Det ska jag göra! Jag har aldrig beskurit förut, men jag har ett träd som ser ut som SKRUTT, som jag tänkte öva på! Går det åt skogen sågar jag ner det. Det ger ändå ingen ätlig frukt så som det är nu. :-)
 

Visst

Skrivet av  Jost
går det att läsa sig till det. Många böcker är också illustrerade.
Några enkla regler är : Titta på kronan på avstånd och bestäm form. Se till att det blir jämnvikt med grenar åt alla håll, dvs de större. Så till smågrenarna. Inga grenar som korsar varandra, inga rakt upp eller rakt ner, klipp inte för mycket varje år eftersom du då får massor av vattenskott. Jag klipper på vintern.
 

Mm

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Min mamma klipte 14 äppelträd varje år. Hon började i februari och kunde hålla på framåt mars. Hon läste sig till hur man gjorde, frågade duktiga gamla trädgårdsmästare om råd och tittade på vackra äppelträd.

När trädet är klart ska det gå att kasta en hatt genom trädet utan att den fastnar.

Trädbeskärningsfirmor ger jag inte mycket för. Anlitar man en ska man absolut begära referenser och titta på hur träden ser ut efter beskärningen. På en del ställen ser man ren misshandel. Hej och hå, såga på, noll koll.

Jag ska begå äppelträdsbeskäringspremiär i år. Träden är felskötta från början så jag får se vad som kan göras och ringa mamma.
 

Kast med katt?

Skrivet av  Anna m Alva 021220 & Elsa 040824
Jag tyckte först att Du skrev att man skulle kunna kasta en katt genom trädet utan att den fastnade...
Tänkte att nu har gammelmoren tappat några skruvar, stackars lille kissekatten om man inte beskurit rätt:)
 

Åh jag med. Haha... *imt*

Skrivet av  Enemel
...
 

Fast det där med katt

Skrivet av  Linda
oj, menade så klart hatt är inte rätt när det gäller äppelträd när man pratar med arborister.
 

bra bok

Skrivet av  Kattis
fick jag av min dotter. Beskärning av Johanna Lindholm och Torbjörn Åkesson. Rekommenderad i AoT. Besär inte så mycket att en hatt (eller katt) kan kastas genom trädet. Det blir fult och får mängder av vattenskott. Det innebär att det ser ut som någon skrämt livet ur det (massa små grenar rakt upp)och när trädet vär är i det skicket tar det ca fem år att få fason på det igen om man inte vill fortsätta att \'raka \' det.

Vet jag jag läste en mycket bra beskärningsinstruktion på nätet från några som arbetar med det.
 

Artiklar från Familjeliv