Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hej!

Skrivet av Jag
är helt ny här. Har kollat in sidan odla.nu på odlingzoner. Om man bor i Bålsta är det odlingzon 3 el 4?
Svar
Inte en aning men en sak vet jag
det kan skilja väldigt, väldigt mycket regionalt och beroende på vilken sida om huset man står.
Jag har zon 4:a men vi har haft zon 3 växter och kanske går det ner ännu mer neranför min slänt, har inte provat.
Tre hus ovanför mig är det garanterat zon 4 om inte 5. Mina föräldrar bor 5 minuters gångavstånd från oss och har på ena sidan huset zon 5 och på andra zon 6.
Kör jag 5-10 minuter med bilen hamnar jag på områden som kan odla i princip vad som helst.

Hör dig för med grannar och testa dig fram, men kanske inte med för dyra växter.
Skrivet av  Signe
Hej
Jag flyttar till Bålsta om två veckor med inställningen att det ligger i zon 2. Närå, men på kartan ser det ut som zon 2 och jag har alltid fått lära mej att Mälardalen är 2.

Sen finns det ju naturligtvis som Signe skriver lokala variationer i klimatet.
Skrivet av  snart Bålstabo
Fast...
...just delar av Bålsta, "höglandet" kan man säga, är inte zon 2 utan 3, det är rätt säker på. Möjligen är det zon 2 kring själva Mälaren, men en stor del av Bålsta ligger rätt långt ifrån sagda sjö. I mitt föräldrahem är det _alltid_ kallare än runtomkring, tyvärr. Det ligger i Uppåkra i Bålsta.

Lycka till med odlingarna, både Jag och snart Bålstabo.
Skrivet av  Korall