Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu har jag gjort min första beställning.

Skrivet av Maria, zon 7
Jag har beställt frön och dom här blev det:

Aubergin - \'Dusky\' F1\'
Jordgubbe Sarian F1 - \'Sarian F1\'
Paprika - \'Golden Bell F1\'
Petunia, Häng- - \'WonderWave Blue\' F1\'
Prydnadspumpa - \'Blandade små sorter\'
Pumpa - \'Atlantic Giant\'
Solros - \'Dwarf Yellow Spray\'
Solros - \'Russian Giant\'
Tomat - \'Goldene Königin\'\'
Tomat - \'Moneymaker\'\'
I år ska jag sätta dom i tid för jag tycker alltid att mina plantor kommer så sent. Jag längtar redan att få börja. Ska göra färdigt mitt rum i källaren och sen ska jag starta. :0D
Svar
Paprikan, tomaterna o pumpan,
samt solrosen behöver du inte börja med ännu, det tar ca 60-90 dar mellan att du sår tomaten o att den bär frukt, det kommer att bli alltför gängliga plantor om du börjar nu, i princip är det alltför tidigt med annueller nu (ettåringar) utan vänta tills i mars m tanke på den zon du bor i. Tips när det gäller pumpan, sätt inte ut den för tidigt, massor med gödsel (plantera i rent kobajs!) o massor, massor av vatten o ett skyddat ställe i sån hög zon som du har. Jag ska också sätta Atlantic giant, gjorde det förra året o den blev inte så stor pga vädret tyvärr, men den var i princip omöjlig att ha inomhus då den grodde väldigt snabbt för mig. *ler* Slingrade sig överallt. *s*
Skrivet av  Ullet
Wow, har du tid med råd till en novis..?
Uj,uj, blev så impad! Måste fråga, vad är zon 7? Vad menas? Bor i villa i Stockholm sedan i höstas och har ingen erfarenhet av att plantera något, men har drömt dessto mer. Vad kan jag köpa nu och plantera/så som är "tåliga typer" samt inte behöver massor av sol, norr-trädgård...

Jätteglas för tips...
Skrivet av  Jeanette
Landet är uppdelat i zoner,
där zon 7-8 är de nordligaste. Zonerna angiver var vissa växter trivs, alltså vilken härdighet plantorna/växterna har.
Är det helskuggigt eller halvskugga? Det mesta går i halvskugga, i mer skuggiga lägen kan du prova Hosta (Jättefina storbladiga växter med fina lite oanseliga blommor), tiarella Spetsmössa, jättesöta, rhododendron (buskar som är vintergröna), azalea, klätterväxter: clematis, pipranka, klätterbenved, murgröna, vildkaprifol bl a.
Finns massor med buskar o träd som går i skugga. Perenner har du plymspirea, hassleört, löjtnants o fänrikshjärtan, myskmadra, hjärtbergenia, vintergröna, kaukasisk förgätmigej, julrosor, strutbräken mfl mfl.. I din zon, förmodligen zon 3-4 går det mesta. Det finns ett bra forum för såna här frågor nämligen www.odla.nu där du kan få svar på alla typer av frågor om din trädgård. *ler*
Skrivet av  Ullet