Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Airbag = baby i baksätet - vad tycker ni?

Skrivet av Cecilia
Vi ska köpa en begagnad stor kombi eller minibuss (max 100000) och har lite svårt att hitta en där man får koppla ur airbagen på passagerarsidan *suck*

Vi har ett barn och väntar nr 2 i vår. Ni som har airbag - tycker ni det har varit besvärligt att ha småbarn (baby) i baksätet? Vi tyckte först att det var uteslutet, men börjar vela lite. Det är ju en relativt kort tid det rör sig om, men... Usch va svårt. Hjälp mig komma fram till ett vettigt beslut!
Svar på tråden: Airbag = baby i baksätet - vad tycker ni?

Smaken är som baken...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
en del tycker det är helt ok, andra hatar att ha bebisen i baksätet. Vi har haft vår dotter i baksätet från första dag, och det har fungerat bra. Tycker jag blir störd av henne om jag har henne bredvid mig...det är liksom för mysigt och hon kräver min uppmärksamhet.
Enda gångerna jag upplevt det var jobbigt var när hon tappade nappen och var så liten att hon inte kunde få in den igen...men den perioden varade ju bara typ tre månader. Vi spenderar gärna vår semester i bilen, och åker därför mycket bil och långa sträckor bil. Vår dotter älskar att åka bil...så för oss har det helt enkelt fungerat jättebra!
 

Har alla tre bak,

Skrivet av  Anne m.E-99,S-01 & E-03
det är egentligen säkrare,har du babyn bredvid frestas man ju att hjälpa till med nappen eller vad det nu är,och tar blicken från vägen någon tiondels sekund,det KAN ju vara just då något kommer ut på vägen.Har du babyn bak kan du inte hjälpa honom/henne med något,blir det gnäll så får man helt enkelt stanna,mycket säkrare!Om man nu inte försöker vända sig om för att få en titt på bebben,det är inget att rekomendera.
 

Vi har alltid

Skrivet av  Annjo
haft båda barnen i baksätet och jag tycker att det är mycket bättre, jag blir inte lika störa under körningen som om jag har ett barn fram (har provat). Sitter bebisen bak så måste man stanna för att trösta, plocka upp nappen etc sådant som kan vara frestande att göra medan man kör om bebisen sitter fram. Och sånt ska man inte hålla på med medan man kör!
 

Har vår kille

Skrivet av  Ann@
på 2 år bak, eftersom det är airbag fram. Väntar tillökning vilken dag som hellst, och det är självklart att lillen skall sitta bak. Mer problem blir det sen när den skall sitta i en större stol, eftersom det då blir lite svårt att få till två stora stolar i vår bil. Men så länge det skall sitta i babyskyddet kommer vi inte att koppla ur airbagen. Har ju hört att det inte är så säkert heller med urkopplade airbags.
 

fungerar bra där bak

Skrivet av  cajza
Vi har vår lilla dotter bak, kör man själv och det blir gnälligt då får man stanna och det blir ju säkrare som någon redan skrivit. Kör vi längre och har de stora barnen med kan de ha lite uppsikt och hjälpa till med napp m.m
Nu väntar vi tillökning och det kräver en större bil för att få plats med fyra barn, men det blir baksätet för de små med ett större syskon mellan sig och ett bakom dem. Fungerar inte det får en vuxen sitta mellan dem om vi är två just då.
Tips! Vi har nappen i napphållare och då är det lätt att hitta den utan att behöva kliva ur och leta. Då kan man passa på vid stoppskylt eller rött ljus.
 

JA!

Skrivet av  LottaJ
Barn är jätteolika, en del tycker det helt ok att sitta själva bak medans andra barn ger sina föräldrar ett helvete!

Ford Monde fanns utan airbag på passagerarsidan fram till 00. Volvo finns ju i uppsjö. Reanault Scenic fram till -98 finns också utan airbag.
 

definitivt

Skrivet av  Louise med Sebastian
värt att ha barnen där bak! I Tyskland tror jag t.o.m. att det förbjudet att ha bilbarnstolen på passagerarsätet. Detta därför att det är mindre säkert.

För tänk OM det skulle hända något...
 

Kör båda

Skrivet av  Nell med Robert och Aliette
bak. Sonen sedan födseln nu sitter han där tillsammans med lillasyster och det går jättebra. Men det är olika från barn till barn, vissa kan bara inte sitta bak utan att skrika och vissa gillar inte att åka bil alls.

Lycka till med kommande bebis och beslut.
 

Artiklar från Familjeliv