Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skatt på Passat Variant TDI ?

Skrivet av FS
Nån som har exempel på skattenivå ?
Jag kör 3000-3500 mil/år och tänker lite på om det är värt att byta från bensin till diesel.
Tacksam för svar.
Svar på tråden: Skatt på Passat Variant TDI ?

ca

Skrivet av  Dimpan
5-6000kr per år
en dieselbil har ca 4 gånger högre skatt än en bensinbil
 

KOlla

Skrivet av  nb
på vägverkets hemsida, ta reg nr på den bil du är intresserad av, knappa in och kolla alla uppgifter -även skatten- där. Enkelt och bra.
 

5658 kr

Skrivet av  Krille G
Jag har en Passat Variant TDI från 96 och den kostar 1886 kr var fjärde månad i fordonsskatt dvs 5658 kr på helår. När jag skaffade den (98) låg brytpunkten på ca 2200 mil för att man skull tjäna på en diesel. Nu har skillnaden i pris mellan diesel oc bensin krymt något så det är inte lika förmånligt längre. Men det kommer alltid att finnas en brytpunkt till dieselns fördel så länge den inte är vesäntligt dyrare än bensinen eftersom energi innehållet är högre idiesel än i bensin drar dessa bilar mindre än motsvarande bensinare. Min Tdi drar 0,51 per mil och motsvarande bensinare i den storleken drar närmare 0,9. Med andra ord tjänar ni garanterat på att välja en diesel om ni kör så mycket som ni gör förutsatt att ni inte tillhör dem som byter bil för ofta eftersom efterfrågan konstigt nog är låg påverkar det ju andrahands priset, vilket i och för sig är positivt om ni skall köpa en som har några år på nacken.
 

Räkna själv..

Skrivet av  Bengt
Jag kan bara jämföra med min Seat Alhambra TDi 110 hk 1999 och min VW Sharan 150 hk 1.8 T.
Likadan bil men bensin eller diesel. Dieseln drog 0.7 l per mil, bensinen minst 1 l per mil. Dieseln kostade alltså ca 6 kr milen, bensinen ca 10 kr milen. Brytpunkten för skatt (allt annat lika inkl inköpspris av bil) var nådd redan vid 1200 mil per år.
 

Tack

Skrivet av  FS
precis den ammunition jag behöver för att prata vidare med frun hemma. Jag tycker det är värt det eftesom vi kör ca 3000mil/år men hon tror inte det går med plus. Tror hon stirrar sig blind på enbart skatten...