Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om att koppla bort airbag eller inte..

Skrivet av Terese
Nån som gjort det?
Litar ni på det?
Törs ni alltså ha bakvänd bilstol där fram?

Blir så konfunderad hela tiden..

Ringde till Mullers för ett tag sedan och hörde mig för.. killen jag pratade med var jättetrevlig och förklarade allt för mig.. att det ändå var väldigt säkert och att många gör det.. han visste om 2 olyckor (vet inte om det ens var i Sverige) och dessa två var dessutom fel bortkopplade varav olyckorna.
Skulle det var aolyckor så skulle det definitivt stå i tidningen vilket man aldrig sett.
Det skulle kosta under en 500-lapp.

Jag funderade på saken och efter nån vecka har vi nu kommit fram till att koppla bort den då det blir för trångt med 2 bakåtvända stolar bak..

Jag stegar in på Mullers och ska boka en tid, varpå den otrevliga gubben säger att det är inte alls säkert, man ska ändå inte sätta en bilstol där.. ?!?!

Så jag går ut utan att ha bokat en tid då jag åter igen blev osäker..

Nån som kan råda mig??
Svar på tråden: Om att koppla bort airbag eller inte..

Eftersom jag är

Skrivet av  Boz
född misstänksam så litar jag INTE på en urkopplad airbag. Jag har två stolar bak. Den ena i mitten (har stödben) och den andra bakom passagerarstolen. Min sambo och jag är olika långa så vi flyttar förarstolen rätt ofta.

Be att få prova bilbarnstolen innan ni köper.
Vilket bilmärke har ni?
 

Hej

Skrivet av  Terese
Jo man blir ju lite misstänksam.. men det är nog stört omöjligt att få en bilstol i mitten.. vi har en Audi A6 Avant, och just nu sitter stora i en Freeway bakom passagerarsätet och lilla i en rock-a-tot i mitten.. men den är så kloss på den andra stolen att jag tror det är omöjligt att ha en till stor stol där.. och bakom föraren.. då måste man ju hålla på och ställa om den varenda gång + att jag är lite osäker på om min långa karl ryms att köra *suck* att allt ska var så omständigt..
 

Hur gammalt är stora barnet?

Skrivet av  Boz
Som åker Freeway. Kanske snart dags att åka framåtvänd. Då blir det mer plats för den bakåtvända stolen. Och det framåtvända barnet kan sitta bakom föraren. Det finns faktiskt dom som har tre bakåtvända stolar, bak.

Jag skulle åka till en butik som säljer bilbarnstolar och säga som det är. "Fixa mitt problem"

Går inte det så skulle jag faktiskt byta bil. Jag har haft en Audi A4 utan airbag på passagerarsidan så om ni vill åka Audi finns ju möjligheten kvar. Säkerheten framför allt. Airbag på passagerarsidan är faktiskt inte nödvändig.
 

Han är nyss fyllda 3..

Skrivet av  Terese
..så åka framåt är inte ett alternativ.

Ja byta bil har vi funderat på.. en Chrysler är ju drömmen *ler* men ekonomin tillåter inte det tyvärr =0(
Och det är rätt svårt att få tag på en nyare Audi utan airbag fram.. har nu en -98 och vill inte ha äldre än det, vill även ha en A6 då vi gade en A4 tidigare men den var så liten tyckte vi.

Men tack för tipset om att rådfråga i butik, dte ska vi göra.. det kanske finns nån stol som är lite smalare än en Freeway så det ryms att ha en i mitten.
 

Boz

Skrivet av  Lotta
Det var det bästa förslag jag har sett hittills! "Fixa mitt problem" *applåder* :-)
 

Lotta...

Skrivet av  Boz
nu rodnar jag...

Ibland måste man ju låta proffsen få vara proffs. Man kan inte vara bäst på allting själv. Det har jag fått lära mig den hårda vägen *s*
 

Byta barnstol...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
till en annan bakåtvänd är kanske ett allternativ?
Vi hade en britax two-way och den fungerade inte för dottern hon fick inte plats med benen när hon satt i baksätet bakom passageraren, och att flytta den stolen till mittenplatsen gav endast någon extra centimeter. Vi provade massor med nya stolar och i vår bil gav en besafe-kid ca 15 cm större benutrymme för henne. Så vi bytte helt sonika bilbarnstol...nu kommer hon kunna åka baklänges minst till 4-årsdagen!

 

Jag är en försiktigt general

Skrivet av  PBSthlm
men litar ändå på fysisk urkoppling där man bryter strömmen till air-bagen.
 

LITA ALDRIG

Skrivet av  :: Tina & Vincent ::
...på en urkopplad airbag. Den innehåller krut och så länge krutdelen finns kvar kan den ALLTID lösas ut, av misstag. Om man ska vara säker måste HELA airbagen plockas bort och det är det nästan ingen verkastad som går med på. Nej baksätet är ett måste för de som har airbag.

Tycker jag då, efter att ha sett vad som händer med en bilbarnstol om en aibag löser ut sig bakom den. Bilbarnstolen och barnet krossas!
 

I dne här debatten så

Skrivet av  PBSthlm
är det en sak som slår mig.

Risken att en airbag som inte är inkopplad skall lösa ut är extremt liten. Det som skulle krävas är tryck och temperatur och de sakerna är i sig livsfarliga i en olycka.
 

Ja men problemet är att

Skrivet av  :: Tina & Vincent ::
kunskapen om HUR EXAKT man ska placera en bilbarnstol där det finns en urkopplad airbag är för liten och det innebär att risken för att ha bilbarnstolen där är för hög. Jag är medveten om att man är skapligt oskyddad i en bil ,vid en krock, överhuvudtaget men att placera sin käraste i livet vid en urkopplad airbag verkar rent idiotiskt om jag får säga min åsikt. Det jag tycker vi som konsumenter ska göra är att inte köpa bilar som på ett säkert sätt inte kan eliminera airbagen under tiden man har bilbarnstol.
 

T o m NTF

Skrivet av  PBSthlm
har ingeting emot att placera barn vid en airbag urkopplad av en auktoriserad verkstad.
Jag kan däremot hålla med om att airbag på pass. sidan är en onödig pryttel. Själv köpte jag en Volvo av den orsaken men hade jag behållt vår gamla bil hade jag kopplat ur den och haft barn där.
Två dokumenterade fall av urkopplade airbags, båda dessa var dessutom felaktigt urkopplade av VAG i Tyskland. Får jag bara ett tillfredsställande svar på rutinerna runt urkopplingen så är jag nöjd.
Som sagt, små barn ligger superrisigt till om man krockar oavsett placering.
 

Demontera airbag

Skrivet av  Millimeterns mamma
Hej

Jag fick plocka ut hela airbagen från passagerarsätet i min SAAB. Mycket papper och tillstånd behövdes för att göra detta på auktoriserad verkstad. De flesta bilmärken rekommenderar INTE att har barnstpolen fram just pga av airbagen. Jag tror det bara är SAAB som kan demonteras...
 

Artiklar från Familjeliv