Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

För korta bälten i V70???

Skrivet av Undrande.
Har en Volvo V70 -03 och har tänkt att köpa en Britax Rock a tot bilbarnstol, har nu fått höra att det inte går pg. av för korta bilbälten...??
Någon som vet om det stämmer??
Svar på tråden: För korta bälten i V70???

Bältet

Skrivet av  Christer
kan vara för kort, var vanligt på förra årtiondets modeller. Antingen får man byta ut bältet till längre om det finns eller så får du titta på märkets egna barnsäkerhetsprogram som täcker in det mesta OCH är krocktestat samt godkänt i samtliga bilmodeller.
 

Har inte rock-a-toten alternativ

Skrivet av  Kristina
dragning för korta bälten då? Annars har Akta/Graco en modell med alternativ dragning för korta bälten.
 

Det fungerar

Skrivet av  La mama
Vi har en rock-a-tot i vår V70, men det är som sagt en alternativ bältesdragning men får använda då.
Ska inte innebära nån skillnad i säkerhetsgrad, vad jag har lyckats läsa mig till.
Den "alternativa" tycker jag för övrigt fungerar bättre än den "vanliga", man slipper ha midjedelen av bältet över barnets knä, och det är lättare att ta ut barnet!
 

samma här!

Skrivet av  Sally
Har funkat utmärkt med rock-a-tot i vår V70-03, med den alternativa bältesdragningen, som ju är lite knixigare att spänna fast, men å andra sidan behöver man inte ta loss bältet för att få ut barnet!
 

Japp!

Skrivet av  Datahari
Vi har aldrig haft några problem med Britax Roc-a-tot i V70, varken gamla eller nya modellen när vi använt den alternativa bältesdragningen.

Tycker också att den är bekvämare att använda, lättare både att sätta fast stolen i bilen och att ta ut bebisen ur stolen inne i bilen. Rekommenderas varmt!
 

Artiklar från Familjeliv