Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snälla hjälp en okunnig om glykol...

Skrivet av Rebecka
Hur mycket glykol ska i min Volvo 945 egentligen...?
Svar på tråden: Snälla hjälp en okunnig om glykol...

Tills det är fullt?

Skrivet av  jojja
Mellan min och max-strecken...

:o)
 

Fast inte ren glykol heller;

Skrivet av  Anne m.E-99,S-01 & E-03
den ska ju blandas ut med vatten,det står väl på flaskan?
 

På flaskan...

Skrivet av  Rebecka
står det att jag ska följa bilens instruktionsbok. Men där står inget om detta. Jag hittade följande på en annan hemsida:

"Glykol måste användas för att vattnet inte skall frysa på vinterhalvåret. Normalt blandar man hälften
mellan vatten och glykol. Det finns också färdigblandad glykol.

Om du av någon anledning inte vill använda glykol måste du fylla på med
en tillsats som rostskyddar motorn och smörjer vattenpumpen.

Det är noga med glykolens kvalitet. Jag har sett vissa aluminiumtopplock som varit nästan "uppätna" inuti
av aggresiv glykol. Kylvätskan bör bytas ungefär vart tredje år. Den innehåller bl.a. rostskyddande tillsatser
som fungerar sämre efter några år. Eftersom de flesta motorblocken är gjutna i järn bildas rost som följer
med i kylsystemet och mer eller mindre isolerar kylarens celler från luftflödet. Efterhand täpps kylaren och
motorn och plånboken får onödiga "skador". "

Men betyder det då att man inte bara kan hälla på glykol hur som helst? Utan måste byta ut kylvätskan? Var tredje år stod det ju ovan...? Jag är trög tror jag för jag fattar inte. Hur gör man?
 

Servar ni bilen regelbundet på verkstad?

Skrivet av  Lotta
Isåfall tror jag nog att de byter Glykolen åt er när det är dags. Fylla på kan man ju göra hursomhelst.
 

Byte kylvätska

Skrivet av  Tomas m
Du behöver tappa ur den gamla kylarvätskan och fylla på ny(rätt blandad).
Köp kylarvätska som är gjord för aluminium så funkar det ( kan vara gul blå grön eller röd).
Sen ska motorn luftas det görs olika på olika bilar .
Så be om byte när du servar bilen.
 

blanda

Skrivet av  Dimpan
50/50 konc glykol och vatten sen fyller du på upp till maxnivån i expansionskärlet
 

hitta en mack

Skrivet av  Williams & Rasmus pappa
Åk till en mack om du är osäker och fråga vad du skall ha i. Det finns två olika färger på glykolen (blå och grön) och du skall fylla på med samma sort som du hade innan.
På macken har de även en glykolprovare som du får låna så du kan få till blandningen korrekt så den håller för så kallt som möjligt.
50/50 vatten/glykol är ju rätt. Men det kan ju ha blivit en tunnare blandning i din bil så det skall fyllas på med mer glykol för att få tillbaka balansen.

När du väljer mack så åk inte till en sån som bara säljer korv och bensin för då har de inga grejjer.
 

Tack för svaret!

Skrivet av  Rebecka
Då ska jag jaga fatt på en glykolprovare! Kan det bli fel blandning helt enkelt eller är det så att glykolen förbrukas? Nu vet ju inte jag vad de som hade bilen innan har haft i för glykol. Är det väldigt dumt om man nu skulle råka hälla i den andra sorten? Fast de kanske vet vad för sort man ska ha i beroende på bilmärke, på macken. Får fråga dem. Tack för tipset!
 

Det syns när du tittar

Skrivet av  Annisan m William 1/10-02 & Rasmus 26/10-04
ner i hålet vad dom använt för nåt tidigare. Är det blå skall du gå på blå, och är det grön gå på grön. På macken kan dom hjälpa dig att kolla fryspunkten. Spelar alltså ingen roll vad du har för bilmärke alls.

På sommaren om man behöver fylla på glykol kanske man väljer att bara fylla på med vatten, och då blir den ju inte lika fryssäker när vintern kommer.
 

hur ska

Skrivet av  Dimpan
du veta vad som är i flaskorna på macken då? dom är ju "plomberade" numera

läs på flaskorna i stället där står allt du behöver veta tex om den är godkänd för alla moderna motorer med och utan aluminium detaljer

ps, glykol kan ha vilken färg som helst allt från ofärgad till knallröd det är inget mått på kvaliten
 

Nej, ingen sämre

Skrivet av  Annisan
kvalitet, men bäst om man kör lika färg som tidigre och inte blandar. Men man kan ju alltid fråga på macken, och så står det ju på vad det innehåller. Är det propylenglykol har det en färg och beroende på vilken sorts glykol som är i har det en annan färg. Svårare än så är det inte.
 

Tack alla!

Skrivet av  Rebecka
För era uttömmande svar!
 

Artiklar från Familjeliv