Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Opel Zafira fråga!

Skrivet av Opalen
Hej

Jag undrar om det finns nån som äger en Zafira här inne eller som känner till dem bra.
Vi äger en -00. Och den har bara gått 5000 mil. Men nu rasar bilen. Vi har redan bytt styrleder (vid 4000mil), spindelleder, nån jäkla hjulsats a 2700 kr, massor med andra fel när det gäller hjulen just. Och nu har vi just fått veta att broms-oken är kass. Och att det blir dyrt!!!??? Nån som känner igen problemen?
Eller har vi fått tag på ett riktigt måndagsexemplar? Vad fasen gör man? Vi är förtvivlade och ekonomin är körd i botten pga av denna bil. Det känns som om man hamnat i en ond spiral. När det gäller broms-oken sa de att de första årgångarna var felbyggda därför håller de inte. Men eftersom vår garanti på bilen gått ut så skulle vi få pröjsa det ändå. Jag hävdar att är det felbyggt fr början kan man väl inte vara tvungen att betala för att få det riktigt gjort?? Hur funkar sånt?
Många frågor från en desperat OPEL-ägare.
Svar på tråden: Opel Zafira fråga!

zafira här oxå

Skrivet av  yab
vi har oxå haft lite otur men som tur är hann vi byta en hel del innan garantin gick ut! (spindelleder och växellåda har jag för mig)
VÄnd dig till generalagenten - jag menar det värsta som kan hända är väl att de säger nej?
Där vi bor är Opelverkstaden mycket bra som tur är.
 

Måste fråga

Skrivet av  Annjo
er som har Zafira hur rymlig den är. Fungerar det att ha tre barn i baksätet (en bakåtvänd och två på bilkudde)?
 

Vet ej

Skrivet av  Opalen
Vi har större barn. Jag kan säga att jag är jättenöjd med bilen i övrigt. Den funkar jättebra eftersom vi har 4 barn. Bara när man åker på semester då åker takboxen på eftersom det är minimalt med packningsmöjligheter när alla säter är uppe.
 

hej

Skrivet av  yab
jag tror det blir trångt - har två barn och att få plats med en mellan dem det skulle bli trångt - bilbarnstolar är ju ganska breda.
 

Usch

Skrivet av  Opalen
växellåda,det lät inte bra. Hoppas det var en tillfällighet.....jag letade på kvitton och det här har vi bytt:
styrleder, spindelleder, hjullagersats(2800 bara den), framhjulsnav, hjulspindel (verkar var mycket spindlar i en bil..*S*)att en kulbult kunde vara så dyr hade jag ingen aning om förut....sen har vi en framlykta som ständigt äter lampor, där har vi redan bytt relät även varselljusets relä. Och bilen har som sagt bara gått strax över 5000 mil. Det är för tragiskt. Men vi får nog vända oss till generalagenten om det blir nåt strul med betalning för bromsoket. Tack för ditt svar.
 

otur

Skrivet av  yab
det är synd att kvaliten är så dålig - vi är oxå väldigt nöjda för övrigt - kunde vara lite lägre utväxlad dock.
Lycka till!
 

Vi med..

Skrivet av  cortez
har samm problem med vår bil den bara rasar. Den har bara gått 7500 mil en 00:a!!!

Sitter med en räkning påm 16500:-.
Bromsar, klossar, ljuddämpare, spindelleder,kulbultar, krängningshämmare mm mm

tidigare har vi bytt nycklar, värmvred, spindelleder, bromsklossar

Nu får det varas nog.
 

Ugahhhh

Skrivet av  Opalen
En riktig reservdelsbil vad det verkar.
Det som nu hänt oss är att. Man bestämt sig för att ta goodwill på bromsoken, men vi får pröjsa jobbet själva....Good or bad? inte vet jag.
Men det känns som måttet är rågat iallafall. Vi kommer klart att överväga om vi ska hålla fast vid bilen eller byta.
Synd på en annars för oss så praktisk bil.