Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bra köp?

Skrivet av Maria med Vanna 7/9-00 & Isak 20/5-04
Vi tänker köpa en andrabil och har blivit erbjudna att köpa en Mitsubishi Sigma -93, uttagen juli -94. den har gått 10 200 mil, har allt; elstolar, farthållare, klima, ny stereo med växlare i bagaget, fräscha s- & v-däck, dragkrok och en V-6 under huven. Jättefin och den är servad varje år, Det enda är att det är en spricka i framrutan. Vi kan få den för 50 000, tycker ni är det ett bra köp? Eller ska vi leta vidare efter en liten bil för det är väl egentligen vad vi behöver, vi har redan en ganska ny Passat kombi?
Svar på tråden: Bra köp?

Sigma

Skrivet av  Tomas m
Hej sigman är en mycket trevlig bil att åka i .

Men den är mycket dyr att laga och det kommer du att få göra, för det är trots allt en över 10år gammal bil.
 

Härlig men

Skrivet av  peter56 -Mitsubishisäljare
Sigman är en jättehärlig bil att åka i. Men varning för att den är jättedyr i drift. Både när det gäller bensinförbrukning, skatt, försäkring och underhåll. Den är komplicerad i sin konstruktion och det är mycekt som kan gå sönder på den. Bilen börjar ju trots allt bli gammal.

En liten varning är alltså på sin plats.
 

Peter!

Skrivet av  Anne m.E-99,S-01 & E-03
Så lägligt med en Mitsubishisäljare här,jag har just varit och provkört en Carisma idag.Får man fråga om råd??Det är en -01 GDI 1,8 som gått 5600 mil,automat,full servicebok,en ägare.72500 kan jag få köpa den för inkl vinterdäck,är det ett bra köp tror du?Och vad står GDI 1,8 för??Är det en ganska liten motor då?
 

Låter jättebilligt!

Skrivet av  peter56 -Mitsubishisäljare
Det pris du fått låter jättebilligt. Carisma -01 fanns i olika modellvarianter, Comfort, Avance och Elegance. Skillnaderna mellan dem är på utrustningssidan. Kolla vilken av varianterna det är på "din" tilltänka bil. Carisman fanns också att välja mellan 4d sedan och kombikupé kallad Hatchback på "vårt" fikonspråk. Hatchback är mer populär än sedanden och brukar därför kosta lite mer.

1,8 GDI-motorn är som det låter på 1,8 liters cylindervolym. Just nu sviker mitt minne mig om den årsmodellen hade 122 eller 125 hk. Ingen raket, men om motoreffekten räcker till kan bara du avgöra. Men körupplevelsen beror ju också på vad du är van vid att köra för bil. Bilen är rätt bensinsnål, du kan räkna med att åka på en soppaförbrukning på en bit under 0,8 l/mil vid blandad körning.

GDI står för Gasoline Direct Injection, alltså är motorn direktinsprutad. Vad detta innebär är lite för krångligt för att gå in på här. Kolla med din lokala märkeshandlare om han har någon broschyr hemma som kan berätta mer om denna teknik.
 

Tack!

Skrivet av  Anne m.E-99,S-01 & E-03
Det är en sedan,och jag skulle kunna tänka mig att det är en comfort,det är inte så mycket utrustning.Ska hämta den på söndag om en vecka!