Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bilbarnstol i ford focus?

Skrivet av Emma
Hej!

Efter två månader utan bil har vi börjat titta på en ny. Vi hade en skoda octavia som vi var nöjda med, men hittade igår en Ford focus kombi som verkade vettig. Är det någon som har erfarenhet av den modellen? Vi måste få in två bilbarnstolar, och det finns airbag fram, som jag skulle vilja koppla ur. Jag har hört att det är svårt?

Tackar på förhand.
Svar på tråden: Bilbarnstol i ford focus?

Kan inte koppla ur airbag på Focus

Skrivet av  EE
Hej! Vi har precis köpt en Ford Mondeo, och då pratade jag med Fords verkstad ang att koppla ur airbag. De sa att de enda Ford-modeller där man kan göra det är Mondeo -01 och nyare. Sorry :-(
 

Helt korrekt!

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
Det går inte att koppla ur airbagen på focusen, tyvärr. Å andra sidan så gick den att köpa utan airbag på passagerarsidan, så ni kanske skall söka efter ett sådant exemplar. Vi har en ford focus kombi årsmodell 00 (med airbag), har haft den sedan den var ny och vi är supernöjda. Vår dotter har sedan födseln åkt i baksätet och så kommer det bli nu när nästa bebis föds.
Störst plus för focusen är körglädjen och väghållningen…vet ingen bil som har så bra vägegenskaper som denna (viskar vi har en 4-hjuldriven bil också, och som absolut inte har samma väghållning). Sedan har den ett jättestort bagageutrymme för att vara så liten, den räknas ju ändå in i golfklassen och anses mindre än volvo v40, samtidigt som den lastar lika mycket som v70. På det hela en mycket prisvärd bil. Men som sagt om ni vill ha den utan airbag på passagerarsidan så får ni leta efter ett sådant ex.
 

Jäklar...

Skrivet av  Emma
och det som var ett så bra erbjudande. Men en spädis och en tvååring ensamma därbak? Näh! Tack och hej forrden.
 

EMMA igen.........

Skrivet av  Ambiente
Var bor ni och hur mycket är ni villiga att betala?
Är det ny el. beg bil ni är ute efter och är det en herrgårdsvagn eller sedan?

Väntar på svar *ler*
 

Det är...

Skrivet av  Emma
ett specialerbjudande på en två år gammal focus som körts 9000 mil. AC, c-lås, elhissar och, tyvärr, kuddar på bägge framsäten :-(. Vi ville max lägga 120 000 och snubblade över denna när vi knatade in på Din Bil priset ligger på 90 000, så det kändes bra.
 

Emma

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
sökte på ford focus kombi på http://www.bilweb.se satte begränsningarna att jag ville att den inte skulle kosta mer än 120000:- och inte rullat mer än 9000 mil. Jag fick 203 stycken bilar på min lista. Av dessa lär ju någon finnas nära dig och vara utan airbag.
De flesta bilar, typ alla tror jag har ac, elhissar osv.
 

Emma!

Skrivet av  Ambiente
OM du bor i Skåne så finns det en bil på Hedbergs i Helsingborg UTAN pass.airbag, mörkblå, kombi som rullat 1500 mil och kostar 125000 kr årsmod. 2002.
(min gamla inbytesbil)som sagt den finns på hedbergsbil.se
 

Behöver inte

Skrivet av  Annjo
vara något problem att ha två barn bak. Vi har alltid haft det utan problem. Så länge barnen sitter bakåtvända så "sitter de där de sitter" om man säger så. Värre när man vänder de frammåt, då kan de sträcka sig och reta syskonet. Men en 2-åring och en bebis borde ju inte vara något problme.
 

Nä, kanske inte...

Skrivet av  Emma
men eftersom vi har långt till släkten känns det bra att ha en vuxen bak som kan kommunicera med barnen medan den andre kör.

I början försökte vi placera sonen därbak. Han blev jätteledsen och skrek så att taket lyfte. Han lugnade ner sig när han hade ansikten att titta på, och det underlättar när man ska köra i sex timmar. Så i nästa bil ändå kanske man kan placera bägge bak, men så länge de är så här små (en ofödd) så tror jag en bak - en fram är den enklaste lösningen för oss.
 

jag är FOCUS ägare!

Skrivet av  Ambiente
Stämmer att man inte kan koppla ur airbagen i dem som har MEN det finns Focus som inte har pass.airbag.
Vi valde just Focus pg.a den anledningen iofs köpte vi bilen ny och kunde välja bort airbagen. Första bilen köpte vi 2002 och den vi har nu köptes okt-04 och även i den så valdes airbagen bort på pass.sidan.

Innan dess så hade jag en Peugeot 306 m. airbag på pass.sidan som man kunde stänga av m. nyckeln men den funktionen gjorde mig nervös då jag hela tiden kände en grym osäkerhet vid det systemet. Klarade inte av att behålla bilen utan sålde den efter att ha kollat runt på marknaden vilka bilar som såldes utan pass.airbag och det var INTE många de flesta har vrid-ur funktion m. nyckeln.
Känns inte säkert.....

Men hos just Ford så kunde man beställa en Focus utan pass.airbag så det blev Focus fast å andra sidan så har vi varit Ford ägare till och från så valet av Ford kändes bra för oss.

Kolla runt efter en bil UTAN pass.airbag det finns särskilt barnfamiljen väljer den varianten.

Vad är det för Focus ni tittat på? (nyfiken) den vi köpte nu senast är en Focus Business HGV.. älskar bilen!
 

glömde säga ...

Skrivet av  Ambiente
att om det är NY bil ni tittat på kampanj så kan du få den beställd utan airbag dessutom 500 kr billigare blir det ( ingen stor summa men....)
 

Artiklar från Familjeliv