Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fästa bilbarnstol i Passat

Skrivet av Morran m. 3 barn
Vi har en passat -01 och har en Akta duoflex comfort i bak och den stolen sitter som gjuten när man spänt fast den. Nu har vi köpt ytterligare en likadan stol som ska sitta i fram men det finns ju inga isofix fästen att spänna fast stolen med vilket resulterar att stolen inte sitter fast speciellt bra, några tips?
Svar på tråden: Fästa bilbarnstol i Passat

Kolla hur

Skrivet av   Q
stolen/skenan sitter fast. Finns det möjlighet att skruva bort bultarna och själv sätta dit isofixöglorna?

För stolen ska INTE användas om du inte fäst den ordentligt.
 

Har satt fast den

Skrivet av  Morran m. 3 barn
Står i instruktionsboken för stolen att vi ska dra remmarna under passagerarstolen (om du förstår vad jag menar) och vi har gjort på detta sett men stolen sitter ändå inge bra.
 

Nä, ju längre

Skrivet av   Q
sträcka man drar banden desto svajjigare blir det ju...
Men har ni möjlighet att ta bort bultarna till passagerarstolens/skenans infästning i golvet och själva sätta dit isofix så tror jag det blir bättre. Det har funkat på dom bilar jag haft som saknat isofix.
 

Isofix?

Skrivet av  
talar du verkligne om ISOFIX? Det är ett system där du i princip trycker fast stolen. Antar du menar vanliga fästöglor?
 

Ursäkta, har alltid

Skrivet av   Q
kallat dom där öglorna för Isofix.

Ber om ursäkt...
 

Kolla här

Skrivet av  
så ser du vad IsoFix är, de svarta grejerna längst ut till vänster, det man klickar i i bilens fästen som sitter mellan ryggstöd och sits!
http://www.blocket.se/view/3564358.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
 

Ahaaaa, tack. Lite klokare nu. imt

Skrivet av   Q
.
 

Dra dem under

Skrivet av  
skenorna, mot golvet.
 

Har samma problem

Skrivet av  Fidde
fast med en Britax Eclipse Plus. VAG har ingen bra lösning. Skriv gärna tillbaka här och meddela om/hur det löste sig.
 

Som jag sa ovan

Skrivet av  
dra dem under skenorna mot golvet, vi har samma bil, fungerar perfekt.
Annars lossar du bara på bägge bultar, sätter dit öglor och tillbaka med bultarna till skenorna, då är det enkelt att sätta fast stolen.
 

kan man

Skrivet av  Fidde
köpa isofix-öglor motsv hos typ mekonomen ?
 

Nej

Skrivet av  
men ÖGLOR finns hos de flesta bilhandlare, även hos Biltema osv.
ISOFIX måste monteras i stolen från början, sitter helt annorlunda.
 

Tack för förslagen!

Skrivet av  Morran m. 3 barn
Ska prova!