Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Urkopplad airbag i mitsubishi?

Skrivet av Anne m.E-99,S-01 & E-03
Ägaren till den mitsubishin vi ska köpa säger att airbagen är urkopplad på passagerarsidan.Det finns inget märke på passagerarsidan som det står "airbag" på,men på solskyddet ovanför förarsätet sitter en lapp där det står att bilen endast har airbag på förarsidan.Sätter verkstaden dit en sådan lapp efter urkopplingen?Jag tycker det borde stå någonstans att det finns en airbag på passagerarsidan,men att den är urkopplad?Eller brukar mitsubishi montera ur hela kitet (hoppas!)?
Svar på tråden: Urkopplad airbag i mitsubishi?

Vår Mitsubishi...

Skrivet av  Linda med Albin-99 & Nora-02
verkstad satt ett märke med en överkryssad airbag vid urkoppling.Vet ej om dom satt det bredvid det gamla (men de måste väl ha satt det över det gamla airbag märket)för att man ska veta vad som gäller.Dessutom har vi papper på att den är urkopplad.Jag kan svara dig helt säkert imorgon hur märkena sitter (det är storm ute så jag vill inte gå till bilen nu)...
 

Ring till

Skrivet av   Q
en Mitsubishiverkstad. Troligen är den väl urkopplad hos en märkesverkstad och det borde gå att se över hela Sverige.

Dessutom ska det följa med ett dokument som talar om när det gjordes och var.

Du får "ropa" på Peter56 här på Bil- och mc-snack. Han jobbar ju på Mitsubishi.
 

Om airbag är urkopplad

Skrivet av  peter56 -Mitsubishisäljare
När en auktoriserad verkstad kopplar ur airbag på passagerarsidan på en Mitsubishi så sätter man dit en dekal som ser ut just på det sätt som du beskriver. När bilen har passagerarairbag så sitter det även en dekal på höger sida på instrumentbrädan. Denna dekal varnar för att montera barnstol där. Den dekalen tas bort då airbag kopplas ur. Men dekaler kan ju försvinna så det är ju inget att lita att varningsdekalen är borta. Men när den kopplas ur så får ägaren även ett papper som visar att airbag är urkopplad. Detta papper ska vara undertecknat av verkstadsansvarig. Kolla bland bilhandlingarna (den röda bilmappen där bl.a serviceboken ska finnas) om blanketten jag talar om finns där.

Men airbag kan ju vara urkopplad även om denna blankett inte finns, handlingar kan ju som bekant försvinna om det är en slarvig bilägare som har haft bilen.

Och om blanketterna jag beskriver inte finns bland bilens handlingar så kan du ju även kolla i serviceboken vem som har utfört leveransservicen när bilen var ny. Den som har stämplat serviceboken kan förmodligen berätta om de har kopplat ur airbag.

En kopia av blanketten jag beskriver här ovan har också sänts in till generalagenten så de bör ha koll på om bilen har passagerarairbag urkopplad. Om du inte får säkra besked från verkstaden så testa att ringa generalagenten för att få besked hur det är med din bil. De bör ju ha kopian från verkstaden i något register och kunna svara på dina frågor

Tel.nr 08-674 54 00. Generalagenten har haft en stor omorganisation den senaste tiden så jag vet inte vem du ska snacka med där. Men ring växeln och snacka dig fram.

Lycka till!






 

Komplettering

Skrivet av  peter56 -Mitsubishisäljare
Jag har precis varit inne i generalagentens dator för att kolla alla fakta. I samband med urkoppling av airbag klistras även en dekal in i serviceboken som visar att denna är urkopplad.

De finns även ett centralt register där alla bilar med urkopplad airbag noteras. Och om airbag av någon anledning kopplas in igen så ska verkstaden även anmäla detta till registret så att ingen miss ska ske.

De du ska kontakta för besked är generalagentens Servicemarknadsavdelning. Tyärr hade jag hjärnsläpp när jag angav telefonnummer i mitt förra inlägg.

RÄTT nummer är 08-474 54 00.
 

Tack alla!

Skrivet av  Anne m.E-99,S-01 & E-03
Har inte fått hem bilen än,så jag får kolla i papprena på söndag,då vi hämtar den.Den är servad på Mitsubishi på Hagagatan här i Stockholm,dom borde ju veta (förresten,finns dom kvar där?).Hade tänkt ha stora killen i framåtvänd stol fram om den är urkopplad,och de två små bakåtvända i baksätet.
 

Hagagatan

Skrivet av  peter56
Mitsubishi på Hagagatan är inte kvar. Huset ska rivas (eller möjligen är det redan rivet) och i stället ska ett hotell uppföras på den tomten. Verksamheten som var där är nu överflyttad till Mitsubishi Center Hammarby och Mitsubishi Center Bromma.

Tidigare var det Europeiska Motor som hade anläggningen på Hagagatan, men Europeiska Motor jobbar med Mitsubishi numera endast i Täby. I övrigt säljer de nu Toyota. Under en kort tid var det Mitsubishi Center (ett dotterbolag till generalagenten) som tog över verksamheten på Hagagatan men har nu alltså lagt ner i centrala stan.
 

Ok,

Skrivet av  Anne m.E-99,S-01 & E-03
då var det som jag trodde,men det gör ju inget,för "min" verkstad är den i Hammarby!
 

Artiklar från Familjeliv