Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

CD-stereo till bilen,hur gör man?

Skrivet av Christine
Kan man bara köpa vilken som helst och sätta in? Måste man ha några speciella siffror då man läser informationen om stereon? Kan man koppla in den själv om man är lika pucko som jag ;o)
Svar på tråden: CD-stereo till bilen,hur gör man?

Ganska lätt...

Skrivet av  Bengt
Om bilen redan har högtalare och antenn fabriksmonterat så är det ganska lätt. De flesta bilar idag har ISO-kontakter (2 platta fyrkantiga, 1 för högtalarna och en för ström mm). Det är bara att ta bort plastlocket, trycka in kontakter + antennsladd och skjuta in stereon.
En monteringsanvisning brukar följa med stereon. Jag har gjort detta tre gånger och det har inte tagit mer än 10 mnuter någon gång...
Om du ska montera högtalare också så är det väldigt pyssligt. Det skulle jag inte ge mig på...
 

Nä, högtalare har vi redan

Skrivet av  Christine
men hur får man bort den stereon som redan sitter där? Märker nu att jag inte kommer kunna göra karriär som inbrottstjuv i bilar ;o)

Tack för utförlig beskrivning, ska spara den!
 

med nycklar

Skrivet av  berra
Stereon tar man bort med speciella "nycklar" som ofta bara är två metal-skenor med ett litet utstickande stift som man för in på sidan av bilstereon och sedan drar ut stereon med.. Eller så finns det nycklar som ser ut ungefär som hästskor med två "kulor" på ändarna..


.. vad svårt detta var att förklara :P
men det finns sånna stereo-nycklar på tex biltema eller din närmaste bilstereoaffär. där kan du säkert få råd också!
 

Artiklar från Familjeliv