Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilken bil ska vi välja?

Skrivet av Annjo
Nu har vi bestämt oss för att köpa en till bil, en stor kombi rättare sagt. Men vi är oense! Jag vill ha en Volvo V70 och maken vill ha en Audi A6, så vad ska jag slå till med för bra argument för att vi ska köpa en V70?

Vi kommer inte köpa ny (har inte råd) utan vi har tänkt oss en bil för ca 150.000kr.
Svar på tråden: Vilken bil ska vi välja?

Om jag var er skulle jag

Skrivet av  Annisan m William 1/10-02 & Rasmus 26/10-04
kolla på rapporter som bilprovningen ger ut, där kan man se vad bilar brukar få backning på och så.
Där kan man också då lätt få veta vilken av bilarna som får mest anmärkningar och vilka vilar som klarar sig bättre.

Kan kanske tillägga som en parentes att vi valde mellan V70 och Saab 9.5 kombi, och vi valde 9.5:an, dels för att den hade lite större bagageutrymme och att den fått väldigt bra betyg av bilprovningen, vilket inte V70 fått.

Vår bil kostade strax under 150.000 kronor.
 

Saaben har MINDRE bagageutrymme

Skrivet av  PBSthlm
än Volvo, främst tack vare den sluttande bakrutan.
Saxat ur AB "Saaben har inte lika stora utrymmen som Volvo på grund av designen, men har valt en sportigare framtoning och köregenskaperna är lite livligare än Volvons. Ekonomin talar för att Saab är bästa köp i familjeklassen som begagnad".

I frågan om Audi kontra Volvo så är nog varken den ena eller andra bättre. Känslan jag har är att Volvon är lite större. En V70N känns som ett säkrare köp med tanke på andrahandsmarknaden.
 

Läste

Skrivet av  Annjo
jämförelsen 9-5 mot v70 i Aftonblandet, men 9-5 tilltalar inte oss. Vet eg. inte varför men varken jag eller maken gillade den när vi var och tittade.
 

Jag kan bara hålla med

Skrivet av  PBSthlm
gillade inte känslan av att sitta på en pall och köra. Kändes som om man satt högt och distaserat från ratt och reglage.
Det som fick oss att gå på Volvo var iofs mest Saabens låga baksäte, man blev trött i låren bara av provturen.
 

Gubbsunk

Skrivet av  PPP
A6 är en sunkig gubb-bil. Maken till klumpigt och slätstruket bilåbäke får man leta efter. V70 är ingen perfekt bil det heller, men den är åtminstone snygg.
 

He, he

Skrivet av  Annjo
det ska jag sägat till maken, för han tycker tvärtom att V70 är en gubb-bil och Audin inte.
 

Normalt inte

Skrivet av  PBSthlm
men A6 är inget vidare kul.
Iofs är denm ingen slamrig japsare eller fransos.
 

Och där fick PPP

Skrivet av  PPPs maka ägare till en inte så snygg Renault
så han teg.... För visst kände PBSthlm till att i PPPs stall bestående av idel lyxåk förekommer både "Vive la France" och Sayonara Sushi:-)
 

Va?

Skrivet av  PBSthlm
Det var jag helt ovetande om... :)

Nä, att såga A6 till förmån för Scenic känns som att jämföra en 2-stjärnig restaurang med McDonalds....
 

Vem fan...

Skrivet av  PPP
Vem fan vill gå på tvåstjärning restaurang? Man kan inte ta på sig vad man vill, man kan inte ta med barnen och när man kommer ut är det tomt både i magen och plånboken.

Jag har sagt det förr, jag säger det igen: en bil är ett verktyg. Funktionen är allt, formen är noll. Tycker man att A6 verkar vara en trevlig bil föreslår jag Passat och Superb, så får man några hundra tusen över.

Nu när nya Legacy kommit finns det noll och inga skäl att köpa en Audi. Känn er lurade, Audi-ägare.
 

Jag vill gärna ha lite

Skrivet av  PBSthlm
guldkant på min tillvaro.

 

Jag med...

Skrivet av  PPP
... således vill jag inte lägga hela budgeten på en bil, utan sparar slantarna till något annat (till exempel en andra bil :-).

;-)

Dessutom verkar man bli väldigt bortskämd av att köra BMW...
 

Säg inte BMW

Skrivet av  PBSthlm
då börjar jag gråta, saknar den något så fruktansvärt.
 

Artiklar från Familjeliv