Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad är dåligt på ER bil? Mini enkät

Skrivet av Morran m. 3 barn
Vad har ni för bil? Märke, modell, årsmodell
Vad är dåligt med er bil?
Övrigt att tillägga?
Svar på tråden: Vad är dåligt på ER bil? Mini enkät

Svarar själv!

Skrivet av  Morran m. 3 barn
Vad har ni för bil? Märke, modell, årsmodell
VW, Passat variant, 01 el är det en 02??

Vad är dåligt med er bil?
1. Inga ögglor i golvet att spänna fast barnstolar i.
2. Går ej att barnspärra passagerardörren fram.
3. Rutorna i hela bilen immar igen jättelätt.

Övrigt att tillägga?
Annars är vi nöjda med bilen.
 

Annjo svarar

Skrivet av  Annjo
vi har en Skoda Fabia kombi -03

Det som är dåligt på bilen:
för smalt baksäte (omöjligt att sitta tre)
jag saknar lampa i handsfacket


Vi är otroligt nöjda med bilen, men den är aningen liten till en familj. Bagagutrymmet är det dock inget fel på!
 

Svar

Skrivet av  PBSthlm
Volvo V70 -01

Spårkänslig, lite trist.

Bra barnbil med fastsättningsmöjligheter, sköna säten.
 

Alero svarar...

Skrivet av  Alero
Vad har ni för bil? Märke, modell, årsmodell
- En Subaru Impreza GT -96 + en gammal Golf från mitten av åttiotalet.

Vad är dåligt med er bil?
- Det sämsta med Imprezan är att den är ganska liten inuti. Jag får med nöd och näppe plats i baksätet om min man (187 cm lång) sitter framför och inte treåriga sonen heller, han får sitta bakom mig. Sen går inte ryggstödet på baksätet att fälla, så det går inte in några långa saker i skuffen.
Golfen ska vi inte prata om. Den har vi fått av min far, vi kör den tills den är dags att skrota :-) Den läcker in vatten, immar igen så man får skrapa rutorna inuti nu när det är kallt, har chok och saknar styrservo...

Övrigt att tillägga?
- Imprezan är absolut ändå den roligaste bilen vi har haft och trots utrymmesbristerna är den vår ögonsten. Det är väldigt praktiskt med 4WD, vi pendlar båda ganska långt och det är tryggt på vintern. Det är ju även turbo och mycket hästar, ca 211, så den är riktigt rolig att leka med... :-)
 

Men du...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
har ni sedan-modellen på imprezan? För vi har ju halvkombin och den kan man fälla ryggen på. Lastade in 2,40m långa bänskivor i min impreza för ungefär ett år sedan.
Väghållningen är jag dock inte helt förtjust i. Den är underbar i riktigt skitväder, dvs snödrev osv. Men vitväg och så är den faktiskt regält sladdrig på vägen.
 

Ja...

Skrivet av  Alero
Vi har en sedan, från -96. Jag tror att det går att fälla baksätet på senare årsmodeller, men inte på våran. Dessutom är den importerad från Tyskland, om det kan betyda nåt. Vet inte hur svensksålda -96:or är utrustade jämfört med våran, bara att vår har sportstolar fram men att de svensksålda inte har dem.

Väghållningen på våran är vi bara nöjda med! :-) Visst hade ni en utan turbo? Det kanske är nåt mer special i GT...
 

K-line svarar

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
Vad har ni för bil? Märke, modell, årsmodell
a) En ford focus trend kombi 00
b) En subaru impreza artika halvkombi 98

Vad är dåligt med er bil?
a) Att airbagen inte kan kopplas ur, att den är lite trång i baksätet och att vi har ett litet missljud som vi inte vet vad det är.
b) Att den är lite sladdrig på vägen, att den har lilla motorn, och att den drar mer soppa än focusen annars är den en bra andrabil.

Övrigt att tillägga?
a) Älskar vår focus...hade den varit lite större i baksätet och haft 4-hjulsdrift hade vi aldrig bytt bort den :)
b) Vår hatkärlek...bra när det är riktigt skitväder annars är den inge vidare att köra...eller ja, eller jo. Den är bra och många tycker den har superbra väghållning...men jämfört med vår focus så är den både spårkänslig och vindkändlig. Den är kul att köra för man kan sladda även på sommarväg. Lite billig inredning, inge vidare komfortkänsla. Men en bra 4-hjulsdriven bil om man inte vill ha en suv. Vi brukar säga att vi skall sälja den, men sedan blir det aldrig av för den är som sagt super när det är oplogat och snödrev. Sen drar den fantastiskt mycket (tungt) för att vara så liten så att som dragbil brukar vi använda vår "lilla" bil :)
 

PPP

Skrivet av  PPP
Vi har två bilar.

Dåligt med Renault Scenic 1.6 -98:
- framhjulsdrift
- bullrig i hög fart
- på tok för små sidobackspeglar (som de flesta bilar)
- kass instruktionsbok

Dåligt med Suzuki Grand Vitara XL-7 -02:
- går ej att bli av med airbag höger fram
- inget nackstöd i mitten bak (finns från -04)
- ratten blir kall om morgonen på vintern
- rätt dyra driftskostnader (däck, försäkring, service)
- dåligt rostskydd

Detta är alltså de dåliga punkter jag kan komma att tänka på, eftersom det var det du frågade efter. Vi är dock väldigt nöjda med båda bilarna. Scenicen är en väldigt billig bil att köpa och äga med bra utrymmen, bra säkerhet, smidig i stan och bra komfort. Suzukin är en dröm att köra, fantastisk i vinterväglag, bra lysen/speglar/andra funktionella detaljer, tyst och vibrationsfri, enorm lastkapacitet och mycket bra andrahandsvärde. Båda är

Båda bilarna är rätt sparsmakade vad gäller extra lyx, helt i vår smak. Ädelträ är väl fint, men har inte i bilen att göra.
 

Fidde svarar

Skrivet av  Fidde
Äger en Passat Variant -99.
- Inga öglor att fästa barnstol i.
- Bakrutor immar igen ofta/myckte/ gärna, trots ACC.
- Dåliga helljus (orginal). Extraljus mår man bra av.
- spårar ganska mkt. ( trots inställd framvagn, balanserade däck och allt sånt).

Annars supernöjd, familjen får plats och den går mkt fint.
 

har en

Skrivet av  Ambiente
Jag kör en:
Ford Focus Business kombi -04
Dåligt: skulle väl vara att både denna och min förra Focus har en tendens att dra lite åt vänster, annars är inget dåligt med den.

Jag tycker den är rymlig både i kupén och bagaget är super, fin och smäcker utan att vara "kombiklumpig" skön att köra, bra sittkomfort.

Maken kör en Volvo 855... har inget att kommentera på den, tycker den är skön.
 

Annisan svarar:

Skrivet av  Annisan m William 1/10-02 & Rasmus 26/10-04
Vad har ni för bil? märke, modell, årsmodell
- SAAB 9-5 kombi 1999 2.0 med chiptrim till 192 hk
Vad är dåligt med er bil?
- På just vår är det ingen antispinn, och det hade kanske varit bra.

Övrigt att tillägga?
- Det är en otroligt skön bil att köra, snygg design och det är bra klös i den.

Har en SAAB 900 87:a, men den är bara extrabil, funkar väl bra.
 

frasse-boy

Skrivet av  Frasse-boy
volvo duett 1960

komforten är väl inte riktigt i toppklass längre

i övrigt kultbil av toppklass
 

Cooool bil *IMT*

Skrivet av  PBSthlm
.
 

Artiklar från Familjeliv