Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vill ha seriösa råd då jag är helt nollad på bilar

Skrivet av Mamma Mia
....vi är en liten familj om två vuxna, en kille på 18 månader och två katter. Vi åker två - tre gånger/år längs E6:an för att våldgästa div släktingar ;o) katterna följer också med i respektive bur.

Hittils har vi åkt med SJ (rena rama cirkus scott när alla skall med, djurkupén är dessutom samma som den tysta kupén och alltid finns någon "vänlig" människa som påpekar för oss att vi måste hålla tyst på vår kille då man inte får prata i kupén = magsår som småbarnsförälder)

Vi behöver inte bilen varje dag, bor i centrala Malmö, men på helger etc. Vi vill ha en rymlig (tänker ju skaffa en barn till snart) bil med lastutrymme. Varken jag eller mannen är händig med bilar. Vi har ingen strålande ekonomi, än. (Vi har precis avslutat våra högskolestudier.) Men vill inte åka runt på E6:an i en rostig fiat datsun (hoppas ingen tar illa upp!)

Vi tänkte byta upp oss allt eftersom, och då börja med en kombi i storleksordningen 50000:-. Vi har en kompis som importerar bilar från tyskland, de är inte så mycket billigare där längre (säjer han) men de är i bättre skick (säjer han) Jag vill bara få lite tips att jämföra med från er, ni vetande!

God Jul!
Svar på tråden: Vill ha seriösa råd då jag är helt nollad på bilar

En tanke...

Skrivet av  Alero
Om ni inte behöver bil mer än två-tre gånger per år och någon helg då och då, kanske det vore en rätt bra och ekonomisk idé att hyra bil de gånger ni behöver? Eller gå med i en bilpool. Det är ju ändå rätt kostsamt att äga en bil, det är skatter och försäkringar som tillkommer. Per år kanske man betalar mellan 5000:- och 7000:- för sådana extra kostnader (kalkylera också med reparationskostnader). För samma summa måste man ju kunna hyra bil rätt mycket :-)

Annars, om ni ändå vill köpa egen bil, så är det säkert billigare att ta hem en från Tyskland. Vissa märken har fortfarande rätt mycket bättre priser än i Sverige. Vi har själva en bil som är importerad därifrån, men vi köpte den av en handlare i Sverige. Det kan skilja lite på utrustning på en tysksåld bil jämfört med en svensksåld, den kanske saknar automatiskt halvljus, stolsvärme, m.m.

Lycka till!
 

Samma tanke här

Skrivet av  Annisan m William 1/10-02 & Rasmus 26/10-04
om det är så sällan som ni behöver bil så skulle jag satsa på en hyrbil då. Då får ni åka en ny bil och det blir betydligt mycket billigare än att köpa en bil som man måste besiktiga, reparera, försäkring osv.
 

Vi har en Renault Laguna

Skrivet av  Katta m Alex010320 & Manada030730
Den kostade oss 49,000 en -96.

Vi har kombin och vi tycker den är kanon bra =)) Skön och så där :)
BIllig att köpa allt det andra vet jag inte än. Betalar väl 420:- i försäkring i månaden tror jag. Vi har samma som vi hade på våran volvo 740 så det dras utan att jag hinner tänka hahaha. Skatt har vi inte hunnit få än. Billig att köra hm den är nog rätt normal va det nu är men som jag fattat det iaf. :)
 

Volvo 745/945

Skrivet av  marib
lite törstiga även om vår är ganska snäll (0,8)
Går hur långt som helst i princip, och så länge man inte hittat något rostigt åbäke kostar de inte mer än slitagedelar.
En 88 - 90 i bra skick får du för 10 000 - 15 000.
För 50 000 kan du nog hitta en 94 - 95, 945 gissar jag
 

Artiklar från Familjeliv