Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang Servicebok.

Skrivet av Andreas med Ronja 2 år. Kör 850 GLT
Hur seriöst ser bilhandlare på serviceböcker???

Min bror använde sin passat som inbyte när han köpte nytt. Bror är mek själv så han hade servat bilen enligt boken själv men dock inte fått stämplar. När han några dagar senare åkte till affären för att kika lite vad de satt för pris kollade han serviceboken. och tamefan, den hade servat sig själv i efterhand. Hur seriös är man när man fyller i en bok i efterhand snacka om att lura köparna.
Ska man lite på serviceböckerna??
Svar på tråden: Ang Servicebok.

I princip ja

Skrivet av  PBSthlm
var det en aukt V.A.G handlare?

alternativet är ju att man kollar hos den/de som gjort servicen. De kanske har glömt att lägga in det i datorn.
 

Ja det var en V.A.G handlare

Skrivet av  Andreas med Ronja 2 år. Kör 850 GLT
Störs i dalarna
 

Lura?

Skrivet av  Eva
Bilhandlare ser mycket seriöst på serviboken. Många är mycket skeptiska mot icke kompletta serviceböcker. Vem lurar vem? Brodern eller bilaffären? Bilen VAR ju servad, eller? Det finns väldigt många som inte lämnar in sina serviceböcker när de gör service men om man servar hos en aukt. bilverkstad så finns ALLT dokumenterat på dator och då kan man i efterhand få en stämpel. Inget skumt eller lurendrejeri med det. Då tycker jag att det är värre att serva själv och inte inte stämpla i boken. Är man bilmek så har man tillgång till stämpel. Men visst jag förstår ditt tänkande att bilhandlarn litade på din bror och att han hade utfört servicen efter boken och sedan fyllde bilhandlarn i. De kände väl varandra kanske?
Serviceboken är ju en värdehandling.
 

Men

Skrivet av  Ann@
man kan ju vara mekaniker med inte jobba på verkstad också. Min far jobbade på volvo halva sin yrkesverksamma tid, och servar sin egen, min brors och vår volvo. Han får gärna låna verktyg på volvo vid tex kamremsbyte och så. Men såklart kan man inte få en stämpel i boken för det, trots att han är bilmek.

Tycker det verkar skumt att bilhandlaren varit in i efterhand ovh stämplat en bil som han skall sälja, eftersom den inte är servad på hans verkstad.

Jag ser det som lurendrejeri mot eventuell köpare att göra på detta sätt, för att kanske få ett bättre pris.
 

svar

Skrivet av  Andreas med Ronja 2 år. Kör 850 GLT
Min bror är mek och jobbar inte på verkstad. Och han nämnde inte ens att bilen var servad enligt bok.
 

Den bilhandlaren

Skrivet av  Ann@
skulle inte jag vilja handla av, hoppas han är ett undantag och att han åker dit på det på nåt sätt.
När man köper bil tittar man ju i serviceboken, och det vill man ju skall vara på riktigt och inte nåt som bilhandlaren suttit och stämplat i när han fått in bilen.
 

Artiklar från Familjeliv