Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Rost, stort problem på Focus..???

Skrivet av Tina m Filip 020821
vi är spekulanter på focus, men alla vi kollat på har rostangrepp. bakluckan verkar väldigt populär..
hur kommer detta sig? skrev längre ner en fråga om att rostskyddsbehandla bilen. kan man göra det PÅ bilen o inte bara under?

Svar på tråden: Rost, stort problem på Focus..???

Kan vara...

Skrivet av  Krille G
...Brasilien tillverkad!? Vet inte men i slutet av 90 talet funderade jag på att skaffa en ford focus men det blev en VW-Passat istället. Vid det tillfället sa en kollega som brukar ha koll på det där med bilar att när det gällde focus skulle man akta sig för vissa modeller för de tillverkades i Brasilien om jag mins rätt - och de hade svagheter både här och där. Tyvärr vet jag inte mer än så här men kanske någon annan kan upplysa.
 

Vet inte om jag svarar vettigt på detta...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 5/5
Jag skulle spontant säga att vi inte har någon rost på vår focus (det är en 00:a)...men när ni säger det så minns jag faktiskt att jag förra vintern reagerade på en missfärgning längst liksom på undersidan av bakluckan - är det där ni sett rost?????
Ja, ja...jag reagerade nog mest som så att jaha här har vi lite rost...funderade lite svagt på någon form av kondens emellan plåten i bakluckan och slutade sedan fundera på detta. Tror jag inte tog så hårt på det för det är ju inget farligt ställe för rosten att angripa.
Annars har jag faktiskt varit väldigt imponerad över rostskyddet. Jag är en klantig bilförare och har repat bilen både här och där. Bensinpumpar, grannens brevlåda osv. Trots att vi inte låtit laga dessa skador omedelbart så har de inte blivit rostangripna...vilket de bilar jag tidigare haft alltid blivit. Det är alltså supersvårt att komma igenom underlacken/rostskyddslacken på focusen.

Var bilen är tillverkad som Krille skriver skyltar ford numera inte med...förr i tiden kunde man hitta fordar med klistermärket motorwerken på bakluckan, vilket var bra...för de riktigt bra exen kom därifrån :) Den sämsta gjordes i sydamerika och de av mellankvalitet i england. Tror att focus inte produceras i sydamerika alls. I motorwerken tror jag däremot en del görs (min väninnna som bor bara några mil från fabriken tyckte i alla fall att det var hemskt kul att jag har en focus) men de absolut flesta görs i england. Kan ju tillägga att iom focus gjorde ford ett nytt avstamp för att bygga bättre bilar av bättre kvalitet...så lyssna inte på gamla fordrykten :)
 

Artiklar från Familjeliv