Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

HJÄLP!

Skrivet av ElZa
Ska titta på 3 beg. bilar idag o är inte så bra på det. Vad bör ja fråga om o kolla efter? Vi har försökt att hålla oss under 25.000 och helst under 20.000 mil. Låter det rimligt? Den här har vi fastnat för:

endast 3 ägare
19900mil
kombi
skatt och bes
100% rostfri
4st elhiss
elspegl
CD-spelare
c-lås med fjärr kontroll
larm
nya sommardäck
nya vinter däck dubb
OBS! bensinmotorvärmare
automatväxellåda (med ekonomi och powersystem)
takräcke
servostyrning
stolvärme fram
nyskick inne och ute,
svensksåld
bensinsnål 0,65liter mil

Den ligger lite över 20.000:- Ända nackdelen som ja ser det är växellådan som är automat, har aldrig haft d förr o vill nog helst ha manuell men tänker försöka bortse från det om den verkar bra i övrigt... Den verkar jättefin i lacken men vi ska som sagt var titta på den idag.

Vad tror ni? Nån som vågar sig på ett utlåtande??
Svar på tråden: HJÄLP!

automat

Skrivet av  yab
drar i regel mer bensin och är det inte så att man inte kan bogsera en automat??
 

Dagens automatare

Skrivet av  titti90tusen
KAn man bogsera och det har man kunnat i flera år nu.
 

Man kan inte bogsera igång

Skrivet av  PBSthlm
men det ska man ju aldrig med katalysatorbilar ändå...
 

Hur ofta gör du det?

Skrivet av  titti90tusen
Jag har gjort det förr men inte sen jag stoppade in startkablar i bilen.
 

Snygg vändning

Skrivet av  PBSthlm
när jag skriver att man inte ska begsera igång någon bil och att man kan bogsera en automatare. :)
 

Märke och modell???

Skrivet av  Bengt
Inte helt ointressant om man ska ge ett utlåtande. Eller har jag svårt att läsa innantill?
 

nej

Skrivet av  ElZa
d är nog ja som e knasig..
Det är en Mitsubishi lancer GLXI kombi -94
 

Svårt att bedöma

Skrivet av  PPP
Det är jättesvårt att bedöma bilar i den prisklassen. Att bedöma utifrån annonstexten skulle jag vara lite misstänksam... Nyskick inne och ute, 100% rostfri - låter ju lite intressant på en bil som gått nästan 20kmil. Vad är det för bil och årsmodell?

Du har ingen bilkunnig kompis du kan ta med när du kollar den?

Några tips på saker att kolla:
- dropptest: kör runt bilen på en torr yta (såhär års brukar parkeringshus funka bra) några varv och kolla om något läcker.
- bromstest: bromsa bilen hårt och länge några gånger när du provkör. Bromspedalen får inte sjunka när du håller ner den, lyssna efter missljud och kolla så att bilen bromsar hyfsat rakt. Är det trumbromsar bak är missljud därifrån sällan problem, missljud från skivbromsar är däremot dåligt. Skivbromsarna kan du ju även okulärbesiktiga lite (= titta på dem), är själva bromsytan rostig eller skadad kan det leda till problem.
- kolla under bilen: ta in den på OK GDS eller liknande (eller ta med domkraft och pallbockar) och kolla skicket under. Bromsrör, avgassystem, krängningshämmare och spindelleder är typiska saker man oftast behöver byta på såhär gamla bilar.
- kolla tändningen: kolla så att bilen startar och går rent, inte hackar i gången eller startar i etapper.

Någon som kan vad man ska kolla efter och kontrollera när det gäller automatlådan får gärna hjälpa till, jag kan det för dåligt. Men detta är nästan det viktigaste, att byta en rasad automatlåda är svindyrt.

Tja, lite tips från någon som egentligen inte kan så mycket han heller. ;-)
 

ja glömde

Skrivet av  ElZa
modellen. det är en Mitsubishi lancer GLXI kombi -94

Vår förra bil var pappa med som är bilplåtslagare men han bor alldeles för långt bort nu tyvärr o det är lite bråttom.. Har hört talas om att man kan droppa in på mototrmännen o få den kollad innan. Stämmer det?
 

Jo

Skrivet av  PPP
Fast det kostar nästan 2 papp, frågan är om det är värt det för en såpass gammal och billig bil?
 

Automat - jätteskönt

Skrivet av  titti90tusen
Jag har en automatare nu och tycker det är jätteskönt!

Jag kan koncentrera mig på att köra bil och behöver bara gasa och bromsa. De tar inte mycket mer i bensin än vad en manuell gör för det beror på hur du kör. Tyvärr är det lättare att bara gasa iväg i en automatare än i en manuell.

 

Hjälp

Skrivet av  PBSthlm
jag kan personligen säga att växla och koppla inte är något som jag måste tänka på. Blir lite rädd när jag tänker på att det kanske finns folk som väljer automat av den anledningen.
 

Jag har gjort det.

Skrivet av  Jörn
Det är så skönt att slippa hålla på. :-)
Efter runt 10.000 mil per år i 15 år med manuellt växlade bussar så köpte jag min första automatväxlade bil. Det var en gudomlig upplevelse att slippa hålla på med kopplingspedalen till och med när man var ledig. Sedan dess har jag bara haft automatväxlade bilar och tänker aldrig mer köpa en manuell.
 

Men du

Skrivet av  PBSthlm
anser väl inte att du blivit en bättre förare med automat.
Jag har kört en hel del automatare med skiftande motorstyrka men har svårt att se storheten i det.
 

Inte enda orsaken

Skrivet av  titti90tusen
Men jag lovar att har du kört automatare ett tag så förstår du hur skönt det är. Jag har aldrig förstått det roliga med att "röra runt i oljan". Kankse är jag prylbög men om tekniken kan sköta en sak åt mig så får den gärna göra det.

Med bilen tar jag mig från punt A till punt B så bekvämt som möjligt.
 

Håller med...

Skrivet av  Johe
Tycker att det är superbekvämt.

Och hur många växlar egentligen bättre manuellt än en modern automatväxellåda?

Klart att man inte direkt tänker på att koppla och växla när man kör manuellt, men man tänker ännu mindre på det när man kör automat.

Jag har bägge delarna och föredrar utan minsta lilla tvekan automaten - varför skall man växla när det kan gå automatiskt.

 

Me hur många automatare

Skrivet av  PBSthlm
på våra vägar är av den typen som växlar bättre än Rally-PBSthlm :)
Det kommer att dröja tills fordonsbeståndet av automatare är av så modern typ att soppaförbrukningen är mindre hos dem än hos manuella bilar.
 

Artiklar från Familjeliv