Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vill ni veta vad det blev för bil?????

Skrivet av K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
Hade lite tur, för i morse såg vi en annons som uppfyllde typ alla våra krav :)
Så nu står den här på parkeringen en SEAT Alhambra 4-hjulsdriven (80-20) 2002...När vi sedan slängt ut den bakersta sätesraden och fixat lastgaller har vi gott om plats för två hundar i bur, barnvagn och packning. Vad prislappen blev??? det håller jag lite hemligt...men den hamnade en bra bit under 200 000:-

Så nu skall vi bara fixa till våra två andra bilar och sälja dessa :)
Svar på tråden: Vill ni veta vad det blev för bil?????

Kul!

Skrivet av  Bengt (Sharanägare)
Kolla bara luftkonditioneringen. Det är VÄLDIGT vanligt att den läcker och därefter slutar fungera.
Kan du läsa tyska kan du kolla på www.sgaf.de, forum för Sharan/Galaxy/Alhambra ägare. Där kan man hitta diskussioner om allt kring dessa bilar.
Vilken motor är det på den fyrhjulsdrivna du köpte?
 

Motorn...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
är bensinaren, dvs v6:an på 204hk...så det är mycket muller under huven. Vi provkörde ju en 1.8 20vt i helgen och den var nog faktikst snäppet piggare och lite otörstigare...men vill man ha 4-hjulsdrift fanns ju inte den att välja.

Luftkonditioneringen verkar ok, är ju tyvärr inte riktigt rätt säsong att kontrollera...brr. Men gäller det även den aoutomatiska klimatanläggningen??? Nåja, jämfört med att köpa en ny så kan vi kosta på oss att reparera en klimatanläggning om så skulle vara fallet.

Skall kolla hemsidan...alltid kul med tips och liknande :)
 

1.8 T otörstigare?..

Skrivet av  Bengt (Sharanägare)
Jag hade tidigare en Alhambra med 110 hk diesel. Den var otörstig! Det var svårt att få upp över 0.7 l milen. Min 1.8T däremot drar nästan alltid precis över 1 l per mil, men det kan ju bero på mitt körsätt...
Nåja, bensinkostnaden är försumbar jämfört med värdeminskningen på en ny bil. Även om den skulle dra en halvliter mer per mil så blir det inte mer än 10000 kr per år om bilen går 2000 mil per år. En ny bil för 280000 tappar lätt 40000 första året och mer senare.
Felet med AC gääler även klimatanläggning. Det är själva kompressorn som kan gå sönder...
 

Nu...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
har jag ju inte kört in mig på bilen ännu...minns att det tog mig ett tag med de andra bilarna också innan soppaförbrukningen sjönk...men 1,1l/milen får man nog räkna med.

Bra att veta om svagheten med kompressorn! Tack för tips!

Jo, vi är hemskt nöjda, betalade halva nypriset för en 2 år gammal bil som rullat 7000 mil. För oss var det viktiga pengar! Och vi hade ju ändå valt den motorn då vi kör så kort per år att diseln inte skulle löna sig. Så soppaförbrukningen hade vi ju åkt på ändå. Det kostar att bo på landet :)
 

En sak till...

Skrivet av  Bengt
Jag såg diskussionen om torkarblad nedan. Torkarbladen till din nya bil kostar ca 300 kr styck (jo inte per par). Senast jag var på Biltema fanns de bara för gamla modellen så det var original som gällde. En nackdel, men annars är det i mitt tycke en jättebra bil..
 

Tror att den motorn drar

Skrivet av  PBSthlm
1.18 l/mil redan i Golf.
 

Artiklar från Familjeliv